Zwigtman kan zijn en het veel verwantschap vertoont met portret nr. 1, kan
het aan Marinus toegeschreven worden. De geportretteerde zou familie zijn
van het meisje, nr. 9, K. Kramer.
•Nr. 3. Portret van Jannetje Zwigtman.
afmetingen
gesigneerd
gedateerd
materiaal
eigendom van
beschrijving
22 x 17,5 cm.
midden links C. Zwigtman 1848, naar M. Zwigtman 1846.
1848 en 1846.
olieverf op paneel.
de Heer P. Lamain te Driebergen.
Het gelaat is naar links gewend. De afgebeelde draagt
het costuum van Flakkee en is getooid met een grote witkanten muts, waar
bij gouden krullen die veel groter zijn dan de Noordbevelandse uit die dagen,
met spelden en bellen waaraan een ronde blauwe steen hangt. Om de hals
drie rijen granaten. Een bruin jak met kraag en wijde mouwen. Jannetje
huwde op 30 mei 1845 te Wissenkerke met Pieter Verhorst afkomstig uit
Middelharnis.
Na hun huwelijk vestigden zij zich te Middelharnis en Jannetje nam blijk
baar de klederdracht van het eiiand Flakkee aan. Reeds in 1847 overleed zij.
Haar weduwnaar huwde in 1851 te Wissenkerke met Sia Maria van Noppen,
dochter van Jacobus van Noppen en Adriana Zwigtman, (een zuster van
Cornelis Zwigtman) en dus een nicht van zijn eerste echtgenote.
Vanuit Middelharnis vestigde Pieter Verhorst zich te Wissenkerke als
horlogemaker, graveur en Kantoorhouder der Posterijen. Volgens de hand
tekening copiëerde Cornelis Zwigtman dit werkje van zijn zoon Marinus.
Nr. 4. Portret van een onbekend meisje.
afmetingen 28 x 35 cm.
gesigneerd
gedateerd
materiaal olieverf op paneel,
eigendom van de Heer M. L. van der Schraaf te Goes,
beschrijving Het gelaat is recht naar voren gewend. Het kind draagt
een mutsje zoals ook op Zuid-Beveland en Walcheren in de tweede helft van
de 19e Eeuw werd gedragen door kinderen een wit tule fond waarop geplis-
seerde lintjes in wit en blauw zijn genaaid. Zij draagt gouden krullen, krente-
bellen en spelden waarin een granaat. De overige kledingstukken zijn zeer
bont. Een felrode overgooier waaruit zwarte pofmouwen tevoorschijn komen,
waarop kralenversiering en oranje linten. Aan de hals een wit kanten kraagje.
Door dit portretje en nr. 9 van Karei Kramer is weer iets meer bekend
geworden van het Noordbevelandse meisjescostuum in het midden van de
19e Eeuw.
29