In dit laatste geval, op 14 december 1699 aan de andere kant van Nederland, ver schenen geen engelen uit dc hemel om de jonge vader en kerkdienaar van de dood te redden. Maar, zoals we straks in enkele voorbeelden zullen zien, ook in Zeeland was die hulp van boven niet vanzelfsprekend voor elke predikant die in levensgevaar verkeerde. Bij Smijtegelt kwamen de godsgezanten wel, althans volgens het wonderverhaal dat we afgezien van het bovennatuurlijk mysterie nog niet meteen naar hel rijk der fabelen verwijzen. Op z'n minst kunnen we vaststel len dat dc populaire gereformeerde traditie het zichtbare optreden van bescherm engelen bij een sterveling als deze exemplarische dominee voorstelbaar en aan nemelijk heeft geacht. Juist daarom gaal de hierboven verwijzing naar een politiek motief om hem te vermoorden niet ver genoeg. Wellicht is er een sterker verband tussen geweld en 'protestantse heiligheid*. Smijtegelt als heilig slachtoffer Niet ver van Middelburg, in Westkapelle aan de kust van Walcheren, stond om streeks 1660 de vrome predikant Bernardus van Deinse. Afgezien van zijn profe tenmantel was hij een beest van een kerel, die mede daarom regelmatig voor het leger- en vloolpasloraat werd gevraagd. Over deze man vertelde men het vol gende verhaal. Op een dag haalde hij in de stad Vlissingen zijn driemaandelijks tractement op. Op de terugweg werd hij door twee booswichten aangerand die het op de zak met Vlaamse ponden hadden voorzien. 'Dog hij wierp het geld moedig op den grond neder en daagde de rovers uyt om daarover met hem te strijden, die. deze onverzaagtheyd ziende, verkoozen af te zakken"17. Behalve dat deze geestelijke zichzelf kon redden, bewijst deze anekdote dat dominees niet gevrijwaard bleken tegen geweld dat ieder ander even goed kon treffen. Het is echter opmerkelijk dat Zeeland in de zeventiende eeuw ook het toneel is geweest van een unieke predikantenmoord. Op zondagavond 11 mei 1687 werd in de pastorie van Driewegen op het eiland Zuid-Beveland dominee Nicolaas van der Velde doodgeschoten. De dader bleek een naburige collega te zijn, Jacobus de Cliever te 's-Heerenhoek. Hij had wegens een dubieuze levenswandel al eens onder censuur van de regionale kerkvergadering gestaan en zou jaloers zijn ge weest op het succes van de vrome Van der Velde. De Cliever voorkwam zijn ei gen berechting door in dc Haagse Gevangenpoort zelfmoord te plegen. Ook deze geschiedenis heeft een vaste plaats gekregen in de schat van Zeeuwse volksver halen18. Hoewel de gebeurtenis bevestigt hoe laag de geweldsdrempel in de vroegmoderne tijd zelfs onder eerwaarde burgers zijn kon, helpt het ons niet de vermeende bijna-moord op Smijtegelt te verklaren. 16. J. Hofstede, Eenige aantekeningen en alleenspraken betreffende meest het verborgen lever,r voor den heere van den eerwaarden en godzaligen heere Sicco Tjaden (Groningen 1727) 5. 17. G. Vrolikhert, Vlissingsche kerkhemel ofte levensbeschrijving van alle de hervormde leeraren, die sedert den afval van Spanjen 1572 tol op dezen tijd in de Nederduytsche kerke van Vlissingen ge- ar beydt hebben (Vlissingen/Middelburg 1758) 166. 18. Zie W. Greve, Verzameling van merkwaardige droomen en gebeurtenissen (Amsterdam 1819). Een beschrijving op basis van archivalia: J. Bijlo, Het drama in de pastorie of de predikantenmoord te Driewegen in den jare 1687 (Yerseke z.j.) 95

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1999 | | pagina 105