KOSTELYCKE WAREN 21 echter eerst de prijs van de te maken stukken weten. Ook wil hij een proefstuk op zicht hebben om er zeker van te zijn dat het werk van de door Forchondt aange prezen schilder hem zal bevallen. Blijkbaar levert dit problemen op. Hoewel Forchondt zich uitput in excuses de verf is nog niet droog, het stuk kan pas over acht dagen opgerold worden, de schilderijen zullen Van der Goes zeker bevallen verloopt de transactie niet voorspoedig. Maanden waarin driftig gecorrespondeerd wordt, gaan voorbij maar Forchondt blijkt niet in staat een prijs vast te stellen of een monster van het werk op te sturen. Van der Goes is hier bijzonder ongelukkig mee, hij heeft haast, 'de tijt waer en tegen die van doene hebbe seer begint te nade ren'. En wanneer de schilderijen dan eindelijk met de beurtschipper in Zierikzee arriveren, valt de prijs 4 vlaams per schilderij) hem zwaar tegen. Na enige aar zeling besluit hij de stukken toch te behouden. Indien hij ze zou retourneren 'dan doch teveel oncosten soude causeren, oock dan maer ouwe schilderijen en soude schijnen te weesen vermits die weer van de lijsten souden doen moeten'. Hij hoopt 'op een ander tijt beeter conditie of coop met UE te maecken' en stuurt een assig natie voor 21.13.4 naar Antwerpen. Ook de tolregisters wijzen op regelmatige particuliere schilderijenaankopen in Antwerpen. Naast de enorme aantallen schilderijen met bestemming Middelburg komen van tijd tot tijd kleinere zendingen naar andere Zeeuwse steden voor, waar bij de aangegeven waarde op particuliere aankopen wijst. In december 1640 wordt tol geheven voor een schilderij ter waarde van 6 vlaams met bestemming Veere, in december 1650 gaat een zending ter waarde van 8 vlaams naar Tholen, in februari 1655, maart en juni 1659 worden schilderijen met een vergelijkbare waarde naar Zierikzee verscheept, in augustus 1659 passeert een stuk ter waarde van 2 vlaams met bestemming Goes de post bij Lillo. Hoewel de Zeeuwen dus zeker in de Antwerpse schilderijenhandel geïnteres seerd zijn, is de lokale markt beslist te klein voor de in Lillo genoteerde aantallen met bestemming Middelburg. Het grootste deel van de uit Antwerpen naar Middelburg verzonden schilderijen blijkt dan ook bestemd voor de overslag.70 In de Antwerpse inkoopboeken en bewaarde handelscorrespondentie is regelmatig sprake van doorvoer van schilderijen en luxegoederen naar andere landen, vooral naar Spanje, naar Malaga en Cadiz, waar Musson en Forchondt familieleden als factoor hebben geïnstalleerd. Vaste agenten in Middelburg dragen tegen een per centage van de waarde en vergoeding van de onkosten (vracht, kaai- en havengeld, opslagkosten, accijns) zorg voor het opslaan en doorvoeren van schilderijen, kost bare stoffen, kant, scribanen en cantoorkens.71 Voor de firma Musson worden in de vroege jaren zestig bijna maandelijks zendingen naar Spanje verzorgd.72 Cornelis Balleur en Theodoor van Kessel zorgen in Middelburg voor de doorvoer van zaken als 'lantschappen met ebbe lijsten', beschilderde koperen platen, 'gebor duurde cofferkens', grote 'cantoirkens', scribanen met voet en tafel 'van buyten schildpad en ebbenhout', wandtapijten en 'schutsels' (schermen van twee tot zes deuren bespannen met goudleer of schilderingen), over het algemeen degelijk ver pakt in genummerde kisten. Een enkele keer worden onderdelen los verzonden, zoals bij de verzending van schilderingen voor een 'schutsel' - een scherm met zes velden beschilderd met 'blompotten' naar Lissabon voor Guillaume Forchondt. Gezien het feit dat men het scherm ter plekke tot schilderijen wil versnijden, is het niet nodig het raamwerk mee te zenden: 'Uwe edele heeft dat maar op een stock

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2003 | | pagina 23