Gevaarlijke tijden 22 KOSTELYCKE WAREN te rollen ende soo op Middelburgh aen Gaspar Adrianssens te senden'.73 Niet alles gaat naar Spanje, soms gaat de handel via Middelburg naar Engeland of Frankrijk, een enkele keer zelfs naar Amsterdam. De omvang van de handel op het zuiden via Middelburg is duidelijk persoons gebonden. Zolang Cornelis Balleur in Middelburg actief is, is er sprake van grote zendingen luxegoederen van de firma Musson via de Zeeuwse rede. Wanneer Balleur in 1663 ziek wordt, heeft dat direct gevolgen voor de handel. In diverse brieven van en aan de firma Musson komt de gezondheidstoestand van Balleur aan de orde.74 Hij kampt met 'groete pijne in sijn hooft' en de Spaanse factoren Roelant van Kessel en Heyndrick Simons wordt op 15 mei 1553 bericht dat nieu we zendingen even op zich zullen laten wachten. Ook Mussons Parijse correspon dent, Jean Picart wordt hiervan op de hoogte gesteld. In de turbulente zeventiende eeuw is juist voor de doorvoerhandel goede infor matie over het verloop van oorlogshandelingen, de betrouwbaarheid van schip pers, de kwaliteit van konvooien en de veranderingen in het weerbeeld van belang. Aan het weer kan men weinig doen: 'want daer gheenen Oosten wint en waeyt, soo moet uwe edele paesinse hebben'.75 'Contrarie' winden kunnen het vertrek wekenlang uitstellen, zoals bij een zending tapisserie van de firma van Colen met bestemming Londen, die van half juli tot eind augustus 1657 in Middelburg blijft liggen.76 Ook de vaak strenge winters zorgen ervoor dat de handel in december, januari en februari regelmatig met problemen kampt. Om ellende door kapingen en oorlogshandelingen te voorkomen, is het aan te raden de lading over verschillende schepen te verdelen en te wachten op een goed konvooi. 'Alsoo hetzelve soo den vyandt comt het spits moet afbijten en geobli- geert is te slaen ende de coopvaerdij schepen altijt moghen vluchten', schrijft Justo Forchondt in september 1674 aan zijn ouders in Antwerpen.77 Tezamen met zijn broer Gilliam wacht hij in Middelburg op een schip naar Cadiz en neemt hij ondertussen de gelegenheid waar om enkele pakken lijwaet die op verzending lig gen te wachten zo veilig mogelijk te versturen. Hij meldt zijn vader dat hij de zen ding in kleinere porties heeft verdeeld en dat hij deze in drie verschillende schepen heeft laten laden: de Profeet Samuel, de Rijdende Jager en het Vliegend Ree. Zodra de wind goed is, zullen deze schepen onder begeleiding van konvooischepen naar Cadiz vertrekken. Voor henzelf heeft hij nog geen scheepsplek kunnen vinden. Terwijl Gilliam die middag een blok ebbenhout gaat bekijken, zal hij naar Vlissingen gaan om een en ander te regelen. In zijn volgende brief schrijft hij dat het nog steeds niet gelukt is een plaats te vinden, ook bleek het ebbenhout te duur. Men vroeg wel 40 gulden per 100 pond! Nu de broers zo lang in Middelburg moe ten verblijven, raken zij door hun geld heen. Justo's brief eindigt dan ook met het verzoek extra geld te sturen. Soms wordt de verzending van goederen zo goed als stopgezet en worden alle orders aangehouden, zoals tijdens de Eerste Engelse Oorlog in mei 1665. Musson beschrijft in een brief aan zijn agent in Spanje de onenigheid onder de Hollanders na de slag bij Lowestoft en vindt het risico voorlopig te groot: 'soo dat nu gelove

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2003 | | pagina 24