ANTI-ANNEXATIEBEWEGING 97 Afbeelding 5. Leden van de Aardenburgse Korfbal Club gekleed in papieren kostuums met de nationale driekleur, uitvoering van het Zeeuws-Vlaams volkslied, 1919. Foto Zeeuws Docu mentatiecentrum. op Vlaanderen. Mede hierdoor vingen de grensbewoners in de oorlog bijna zon der morren de Belgische vluchtelingen op. De mythe van een 'spontane' volksbeweging moet dan ook worden verwezen naar het rijk der fabelen. Pattist schiep, met uitdrukkelijke instemming van de autoriteiten, doelbewust een Zeeuws-Vlaams nationalisme om de passieve Zeeuws-Vlaming snel en massaal op de been te kunnen brengen. De ingrediënten voor zijn succesformule waren een flinke dosis Oranjeliefde en een scheut patriot tisme. Het resultaat was een goed geoliede pro-Nederlandse volksbeweging. De protestbeweging moest vooral een blijmoedig karakter uitstralen. Het was voor de Nederlandse regering tijdens de Eerste Wereldoorlog immers al lang duidelijk dat België na de oorlog de Scheldekwestie weer wilde oprakelen. De geest van Munster zou weer ronddwalen en daar zaten de autoriteiten in Nederland niet op te wachten.69 Het was dan ook zaak om de onverschillige Zeeuws-Vlamingen (tijdelijk) te transformeren in ware patriotten. Maar daarvoor moesten de Zeeuws-Vlamingen zich wel kunnen identificeren met de rest van Nederland. Hierin speelde het vorstenhuis een cruciale rol. Niemand anders dan Wilhelmina zelf was in staat om de Zeeuws-Vlamingen in een mum van tijd het gevoel te geven, dat ook zij er wel degelijk bijhoorden. Om dit te bewerkstelligen werd een grootscheepse beweging op poten gezet, die de Zeeuws-Vlamingen voor moest gaan in hun liefde voor vaderland en koningshuis. De bekering werd bekostigd van 'boven'. Met Jacobus Pattist in de rol van prediker. Hij bleef zijn boodschap net zolang verkondigen totdat Zeeuws-Vlaanderen zich met hart en ziel overgaf aan dat vaderland.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2003 | | pagina 99