IS UIT VADERLANDSLIEFDE Rijkelijk beloond met een staatsopdracht voor de vervaardiging van drie verrekij kers, had Lipperhey dit huurpand in januari 1609 gekocht. Zeer toepasselijk had hij het huis dan ook Tn De Drie Vare Gesichten' genoemd. Met deze naam figu reerde het huis in 1619, toen Lipperheys weduwe Fanneke Cools voor de Middelburgse weeskamer een zekerheidsstelling opmaakt voor haar - dan nog vier - minderjarige kinderen.44 In de negentiende eeuw was ook deze naam ver dwenen, maar op verzoek van De Kanter is de naam ergens tussen 1829 en 1835 door de toenmalige eigenaar, de loodgieter Gillis van Nederveen, opnieuw aange bracht.45 Tot aan de teloorgang van het huis bij het bombardement in 1940 is deze naam gehandhaafd.16 Serlé bracht evenwel nog meer gegevens aan de dag. In juli 1816 schreef hij aan Lambrechtsen dat hij 'het werkje van Borellius' nog even behield, omdat het mogelijk nog 'dienstbaar kan zijn tot onze verdere naspeuringen'. Gegrepen als hij was door het onderwerp, liet hij de daarin afgedrukte getuigenverklaringen door een bevriende 'taalkenner' uit het Latijn in het Nederlands omzetten. In de maan den daarna doorzocht hij in Middelburg ieder archief waar hij 'via een vriend' toe gang toe kon krijgen. In december 1816 bood Serlé het resultaat van zijn naspeu ringen aan Lambrechtsen aan, nadat hij eerder al De Kanter de gelegenheid had gegeven om bij hem thuis, in zijn woning aan de zuidzijde van de Dam, de origi- Afb. 7. De Nieuwe Kerk na de neogotische reconstructie van 1852. Het huis direct rechts van de poort is Lipperheys woonhuis 'In de Drie Vare Gesichten', dat hij in 1609 kocht. Links van de kerk is de westelijke muntpoort te zien, die tegenwoordig is verdwenen. Vlak bij deze poort, tegen de zijmuur van de kerk, zou rond deze tijd een gedenksteen voor Sacharias Jansen wor den aangebracht, op de plaats waar ooit zijn ouderlijk huis had gestaan. Zeeuws Archief, coll. KZGW, Zelandia Illustrata 11-552.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 2007 | | pagina 20