IS
UIT VADERLANDSLIEFDE
Rijkelijk beloond met een staatsopdracht voor de vervaardiging van drie verrekij
kers, had Lipperhey dit huurpand in januari 1609 gekocht. Zeer toepasselijk had
hij het huis dan ook Tn De Drie Vare Gesichten' genoemd. Met deze naam figu
reerde het huis in 1619, toen Lipperheys weduwe Fanneke Cools voor de
Middelburgse weeskamer een zekerheidsstelling opmaakt voor haar - dan nog
vier - minderjarige kinderen.44 In de negentiende eeuw was ook deze naam ver
dwenen, maar op verzoek van De Kanter is de naam ergens tussen 1829 en 1835
door de toenmalige eigenaar, de loodgieter Gillis van Nederveen, opnieuw aange
bracht.45 Tot aan de teloorgang van het huis bij het bombardement in 1940 is deze
naam gehandhaafd.16
Serlé bracht evenwel nog meer gegevens aan de dag. In juli 1816 schreef hij aan
Lambrechtsen dat hij 'het werkje van Borellius' nog even behield, omdat het
mogelijk nog 'dienstbaar kan zijn tot onze verdere naspeuringen'. Gegrepen als hij
was door het onderwerp, liet hij de daarin afgedrukte getuigenverklaringen door
een bevriende 'taalkenner' uit het Latijn in het Nederlands omzetten. In de maan
den daarna doorzocht hij in Middelburg ieder archief waar hij 'via een vriend' toe
gang toe kon krijgen. In december 1816 bood Serlé het resultaat van zijn naspeu
ringen aan Lambrechtsen aan, nadat hij eerder al De Kanter de gelegenheid had
gegeven om bij hem thuis, in zijn woning aan de zuidzijde van de Dam, de origi-
Afb. 7. De Nieuwe Kerk na de neogotische reconstructie van 1852. Het huis direct rechts van
de poort is Lipperheys woonhuis 'In de Drie Vare Gesichten', dat hij in 1609 kocht. Links van
de kerk is de westelijke muntpoort te zien, die tegenwoordig is verdwenen. Vlak bij deze poort,
tegen de zijmuur van de kerk, zou rond deze tijd een gedenksteen voor Sacharias Jansen wor
den aangebracht, op de plaats waar ooit zijn ouderlijk huis had gestaan. Zeeuws Archief, coll.
KZGW, Zelandia Illustrata 11-552.