een mooie introductie op het slipstreamgenre vormen. Jona
than Carrol die zich op geheel eigen wijze (sprookjesachtig en
realistisch) waagt aan de vraag: wat is werkelijkheid? Outside
the Dog Museum, After Silence). Totaal anders, maar ook zeer de
moeite waard: Chuck Palahniuk die reeds uitgekauwde horror
clichés nog eens herkauwt om zijn satirische romans van voe
dingsbodem te voorzien LullabyHaunted
Verder in het Engels taalgebied: de Schotse trots, Irvine Welsh
die zijn dolgedraaide inventiviteit opzweept om te spreken over
boete, schuld en verantwoordelijkheid Marabou Stork Night
mares, Filth). Of zijn Engelse collega Alex Garland, die een
interessante mix tussen popcultuur en literatuur The Beach)
afleverde.
In Japan zijn er meerdere uitstekende auteurs die zich op het
terrein van de slipstream begeven. In het bijzonder aan te be
velen zijn: Ryu Murakami, met bijvoorbeeld zijn surrealistische
coming-of-age relaas over twee wezen in de grote stad Coin
Locker Babies, en Yasutaka Tsutsui met zijn kafkaëske slapstick
maatschappijkritiek Salmonella Men on Planet Porno).
Een pleidooi voor het prachtige grensgebied: de slipstream. Een
gebied dat het zo verdient om verkend te worden door avon
tuurlijke soldaten uit beide kampen. Die misschien tot de con
clusie komen dat er meer overeenkomsten zijn dan ze aanvan
kelijk voor mogelijk hielden.
Marcel Orie, redacteur bij het verhalentijdschrift Wonderwaan, wil de
schrijvers onder de lezers van Ballustrada graag ruimte bieden om hun
mogelijke slipstreamuitstapjes te publiceren in zijn kwartaaltijdschrift.
Inzendingen graag naar: verhalen@ncsf.n!
Zie ook: www.hsf.ncsf.nl