Euros of Notos - zij wensen te volgen. En dus volgen zij niks.
Of zoals Montaigne zei: 'Hij die geen haven heeft gekozen,
heeft nooit gunstige wind.'
4. De hoeders van het individu
Natuurlijk dient iemand zich te ontfermen over de distributie
van al dat internet en al die vrijheid. Bedrijven schoten kiem in
dezelfde vruchtbare internetgronden als die waarin influencer
en mental coach-wortels uitgroeiden tot wouden van onontdekt
talent. Providers of aanbieders van internet namen het op zich
om het wereldwijde web gefaseerd en tegen betaling te laten
binnenstromen in huiskamers en publieke ruimten.
Om alles geloofwaardig te maken gingen de aanbieders zich
bedienen van reclame. Ze deden, zoals dat een zichzelf respec
terend gezond bedrijf betaamt, beroep op reclamebureaus. Dat
zijn werkplekken waar creatieve talenten zich uren-, dagen- en
wekenlang buigen over een catchy reclamespot. De creativiteit
reikt op dit moment tot hier: een mulat (man, vrouw of kind),
een hippe blanke kerel met een Fellaini-coupe en enkele coole
kids doen gekke dingen in hun woonkamer. Vervolgens wordt
bekendgemaakt hoeveel internet en voor hoe lang en tegen
welk tarief de potentiële gebruiker door de aanbieder in de
schoot geworpen krijgt.
Radio- en televisiesterren werden vervoegd door legioenen
nieuwgeborenen. Op de door de ether kabbelende golven van
het wereldwijde web kwamen boten aangevaren met daarop
drenkelingen uit de voorheen onbevaren oceaan van de inter-
netloze aarde. Uit alle hoeken en spelonken en grotten en ho
len kwam en komt onontdekt talent gekropen. De geboorte
van al dit prefab-talent vond en vindt plaats tegen de achter
grond van de dood van het betekenisvolle. God was al een tijd
je overleden. Ook de grote idealen van weleer waren ten grave
gedragen. In de plaats was een brede waaier aan idealen geko
men. Klimaatbewegingen, de Black Lives Matter-beweging en
tal van andere bewustzijn-bevorderende groeperingen vulden
het vacuüm dat door God, Adam Smith, Lenin en Hitler was
achtergelaten.
Met de superverspreiding van leegte en kartonnen zingeving
die dankzij het wereldwijde web realiteit werden, groeide ook
het onterechte geloof van de mens in zijn eigen onbeperkte
mogelijkheden. Optimisten droomden van verlichte bevol
kingsgroepen. De mens zou zich via het internet kunnen laven
aan zijn aangeboren drang naar kennis en wijsheid. Daarvoor
diende hij niet eens meer een appel van een boom te plukken,
maar simpelweg de on-knop van zijn Apple in te drukken. Wat
hij dan te zien kreeg tartte de verbeelding. Een tot op dat mo
ment onontgonnen terrein van informatie ontsloot zich voor
zijn ogen. Weerstaan aan de verleiding om kennis op te doen
leek onmo...ge...
Maar wat is me dat nu? Hoe komt het dat al die mensen die
over al die informatie kunnen beschikken zich in groten getale
baden in een lagune van dwaasheden? Waarom blijkt de sleeve
van Dylano het telkenmale te halen van Musils Man zonder eigen
schappenIs er sprake van een pijnlijke overschatting van de
menselijke hang naar kennis en verlichting? Wordt de hunke
ring van mensen naar het opdoen van wijsheid groter geacht
dan ze in werkelijkheid is?
5. Het verdriet van het individu
Dingen hebben de neiging om tegen een prijs te komen. Zo
ook de totstandkoming van de ultrademocratie. Waren er nog
niet zo lang geleden zuilen, of verenigingen waar gelijkgezin
den elkaar vonden, tegenwoordig zijn ook die gemeenschaps-
vormende instanties op hun retour. Dylano, Chelsey, Jente
en Daan moeten het zien te rooien met het aantal likes dat hun
social media-posts genereren. The winner takes all, dus weinig
likes weinig vrienden. Weinig vrienden weinig zelfwaarde. Een
bestaan als weinig populaire social media-surfer is een onzeker
bestaan.
Aan de andere kant bevinden zich degenen die zich kunnen
verheugen in de wetenschap over een groot aantal volgers en
likers te beschikken. Maar ook hun bestaan is fragieler dan op
het eerste zicht zou lijken. Want bovengenoemde vrienden en
zelfwaarde hangen volledig af van hun mogelijkheid om dat
hoge aantal likes te blijven produceren. Het zien en ervaren er-