Euros of Notos - zij wensen te volgen. En dus volgen zij niks. Of zoals Montaigne zei: 'Hij die geen haven heeft gekozen, heeft nooit gunstige wind.' 4. De hoeders van het individu Natuurlijk dient iemand zich te ontfermen over de distributie van al dat internet en al die vrijheid. Bedrijven schoten kiem in dezelfde vruchtbare internetgronden als die waarin influencer en mental coach-wortels uitgroeiden tot wouden van onontdekt talent. Providers of aanbieders van internet namen het op zich om het wereldwijde web gefaseerd en tegen betaling te laten binnenstromen in huiskamers en publieke ruimten. Om alles geloofwaardig te maken gingen de aanbieders zich bedienen van reclame. Ze deden, zoals dat een zichzelf respec terend gezond bedrijf betaamt, beroep op reclamebureaus. Dat zijn werkplekken waar creatieve talenten zich uren-, dagen- en wekenlang buigen over een catchy reclamespot. De creativiteit reikt op dit moment tot hier: een mulat (man, vrouw of kind), een hippe blanke kerel met een Fellaini-coupe en enkele coole kids doen gekke dingen in hun woonkamer. Vervolgens wordt bekendgemaakt hoeveel internet en voor hoe lang en tegen welk tarief de potentiële gebruiker door de aanbieder in de schoot geworpen krijgt. Radio- en televisiesterren werden vervoegd door legioenen nieuwgeborenen. Op de door de ether kabbelende golven van het wereldwijde web kwamen boten aangevaren met daarop drenkelingen uit de voorheen onbevaren oceaan van de inter- netloze aarde. Uit alle hoeken en spelonken en grotten en ho len kwam en komt onontdekt talent gekropen. De geboorte van al dit prefab-talent vond en vindt plaats tegen de achter grond van de dood van het betekenisvolle. God was al een tijd je overleden. Ook de grote idealen van weleer waren ten grave gedragen. In de plaats was een brede waaier aan idealen geko men. Klimaatbewegingen, de Black Lives Matter-beweging en tal van andere bewustzijn-bevorderende groeperingen vulden het vacuüm dat door God, Adam Smith, Lenin en Hitler was achtergelaten. Met de superverspreiding van leegte en kartonnen zingeving die dankzij het wereldwijde web realiteit werden, groeide ook het onterechte geloof van de mens in zijn eigen onbeperkte mogelijkheden. Optimisten droomden van verlichte bevol kingsgroepen. De mens zou zich via het internet kunnen laven aan zijn aangeboren drang naar kennis en wijsheid. Daarvoor diende hij niet eens meer een appel van een boom te plukken, maar simpelweg de on-knop van zijn Apple in te drukken. Wat hij dan te zien kreeg tartte de verbeelding. Een tot op dat mo ment onontgonnen terrein van informatie ontsloot zich voor zijn ogen. Weerstaan aan de verleiding om kennis op te doen leek onmo...ge... Maar wat is me dat nu? Hoe komt het dat al die mensen die over al die informatie kunnen beschikken zich in groten getale baden in een lagune van dwaasheden? Waarom blijkt de sleeve van Dylano het telkenmale te halen van Musils Man zonder eigen schappenIs er sprake van een pijnlijke overschatting van de menselijke hang naar kennis en verlichting? Wordt de hunke ring van mensen naar het opdoen van wijsheid groter geacht dan ze in werkelijkheid is? 5. Het verdriet van het individu Dingen hebben de neiging om tegen een prijs te komen. Zo ook de totstandkoming van de ultrademocratie. Waren er nog niet zo lang geleden zuilen, of verenigingen waar gelijkgezin den elkaar vonden, tegenwoordig zijn ook die gemeenschaps- vormende instanties op hun retour. Dylano, Chelsey, Jente en Daan moeten het zien te rooien met het aantal likes dat hun social media-posts genereren. The winner takes all, dus weinig likes weinig vrienden. Weinig vrienden weinig zelfwaarde. Een bestaan als weinig populaire social media-surfer is een onzeker bestaan. Aan de andere kant bevinden zich degenen die zich kunnen verheugen in de wetenschap over een groot aantal volgers en likers te beschikken. Maar ook hun bestaan is fragieler dan op het eerste zicht zou lijken. Want bovengenoemde vrienden en zelfwaarde hangen volledig af van hun mogelijkheid om dat hoge aantal likes te blijven produceren. Het zien en ervaren er-

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 11