Ook de nazaten van de 'blanke slaven' van 1898 zijn intussen door de 'ideologen' rondom Black Lives Matter beschuldigd van racisme. Want ook al zeggen de 'witten' dat ze geen ra cisten zijn: ze zijn het toch, al weten ze het zelf niet. Schuldig, zelfs in onschuld. Zulk onbewimpeld en primitief racisme heb ben wij op onze beurt sinds de Protocollen van de Wijzen van Sion zelden gezien. De pogrom kan beginnen. Of was die al be gonnen? Deze zomer verscheen een rapport van Tendayi Achiume, VN- rapporteur voor racisme en discriminatie, over het door haar bezochte Nederland. U weet wel: het staatje dat bijna ongeëve naard is in wettelijke bescherming tegen alle vormen van dis criminatie en achterstelling, met media en een maatschappelijk middenveld die de serviele deugcultuur in beton hebben ge goten. Achiume kwam ons nog eens flink kapittelen. We waren weliswaar op de goede weg, maar besteedden nog steeds niet genoeg aandacht aan ons koloniale verleden, de slavernij en de Schuld van witte Nederlanders. Gelukkig was Zwarte Piet bijna verbannen en verboden. Met de pink aan de broeknaad hoor den de media toe, en publiceerden vervolgens klakkeloos het gewauwel dat Achiume over ons had uitgestort. Geen com mentaar, geen reflectie, alleen jawel en zeker, mevrouw! Het werd aan columnisten als Jan Roos, veilig gebannen buiten de hermetisch gesloten kring van deugruggen, overgelaten om wat kritische noten te plaatsen. In Achiume's eigen land Zambia 'worden vrouwen als minderwaardig beschouwd, is homosek sualiteit verboden, is er geen persvrijheid, is er sprake van gro te corruptie door de overheid, is er geen goede rechtspraak en wordt er in de mijnbouw volop gebruik gemaakt van slaven. Maar daar heeft ze dan weer geen commentaar op.' Roos had zelf maar wat rondgezocht en was op een artikel gestuit waar in Achiume 'mensenrechtenschender en blankenhater Mugabe steunde in zijn etnisch zuiveren van boerderijen in Zimbabwe. Toen was de cirkel rond. Want de Verenigde Naties is ooit op gericht om tegen figuren als Mugabe en Achiume te strijden. Nu zijn ze er de baas.' Achiume, afkomstig uit windstreken waar nog altijd albino's worden vermoord en in mootjes gehakt om goede tovermedi- cijn te verkrijgen1, merkte ook nog op dat de Nederlandse over- fM tuiging dat er al goed tegen racisme en discriminatie werd op getreden, juist een hinderpaal was voor de adequate bestrijding ervan. - Wat de gehoorzame deugmens ook doet, hij zit altijd fout, is tóch altijd schuldig, zinkt altijd verder weg in het giftige nieuwspraakmoeras van wartaal, aanklacht en veroordeling van uit een bij voorbaat onaantastbare quasi-moraliteit. 'Wat is dat toch op uw hoofd, mevrouw?' 'Het is mijn toren van boter, is hij niet hoog en schitterend?' De horde loopt achter de Leider aan, spandoek of slagzwaard hoog geheven, op zoek naar liefst geïsoleerde groepjes slachtof fers om deze aan de kaak te kunnen stellen en als het even kan te vernietigen. Beide basiskeuzen van ons 'krokodillenbrein', vechten of vluchten, worden bevredigd als we toetreden tot de horde: we bevechten de tegenstander en vluchten tegelijkertijd in de veiligheid van de brullende massa. De gepokte en gemazelde sociaal-democraat Salomon Kleere- kooper zei het al: 'De onderdrukten van gisteren worden de onderdrukkers van morgen.' Deze uitspraak staat in zijn artikel 'Wat is links?' in de bundel Anatomie van links, verschenen in het jaar van die vorige schijnrevolutie: 1968. De standbeeldwisseling in Bristol - het beeld van de 18de-eeuw- se slavenhandelaar en lokale filantroop Edward Colston werd in juli 2020 even vervangen door dat van de plaatselijke acti viste Jen Reid - was een flagrante demonstratie van waar het werkelijk om gaat, overal en altijd sinds de eerste amoebe zijn denkbeeldige oog opsloeg: territorium en dominantie. Groeps- en massamigratie, in Europa de oorzaak van de recente veel kleurigheid, behelzen nu eenmaal het binnendringen en in bezit nemen van nieuw territoor. En dat gaat sinds het paleo- lithicum gepaard met verschijnselen als bestrijding, vermen ging, onderwerping, verjaging of uitroeiing van de huidige occupanten. Een parallel proces vindt plaats binnen de eigen groep: de nooit tanende strijd om de top van de Apenrots. Ideeën hebben een hefboomfunctie. Hun inhoud en waarde doen altijd minder ter zake dan hun hoedanigheid van instru ment. Hun achterkant is belangrijker dan hun voorkant. 'Spoken' noemde de filosoof van het radicale individualisme

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 13