Max Stirner (Der Einzige unci sein Eigentum, 1845) al die idealen,
dogma's, morele voorschriften en imperatieven, die er tenslot
te allemaal toe dienen om de één de ander te laten breidelen en
overheersen.2 Het is moeilijk om niet Stirners cynische snuit te
zien opdoemen bij deze zoveelste Beeldenstorm in 2020. Idee
tegen idee, maar het werkelijke oogmerk is zoals altijd de be
heersing van het terrein.
Waarom trouwens omgooien, afgezien van de instantbevredi
ging die vernieling met zich meebrengt? De beelden kunnen
gewoon blijven staan. Zet er desnoods nieuwe naast: bevorder
de stille kakofonie van de steen, om de hersendode kakofonie
van de horde tot zwijgen te brengen. Net als de gebouwen,
landschappen, muziek, de boeken en wolkenluchten behoren
de standbeelden tot ons mentale behang. Voedsel voor de ver
beelding, terwijl de starre idee daarvan uiteindelijk de moor
denaar is. 'De verbeelding aan de macht', de leus die je in '68
zag opduiken, bleek immers alleen de verbeelding te zijn van
behendig naar boven klauterende nieuwe volksverlakkers als
Daniel Cohn-Bendit.
'Die Freien' in Berlijn,
ca. 1842, met een
rokende Max Stirner
vijfde van rechts.
Tek. Friedrich Engels.
1Zie bijvoorbeeld: http://www.daily-mail.co.zm/is-zambia-becoming-
worst-place-for-albinos/ (14 nov. 2019).
2. Over Stirner schreef ik o.m. 'Max Stirner en de spoken', in: Jan J.B.
Kuipers, Methoden tegen de helderheid. Essays (Dordrecht: Liverse,
2014), 41-57; een eerdere versie van dit essay verscheen als 'Het Ik
van Max Stirner' in Hollands Maandblad 32 (1990) nr. 515, 1722.
Vliegveld in de hitte
Mooie douanemeiden
netkousen en baretten
baretten als die van Che
Als je hierin verstrikt raakt
kom je niet weg meer
Land in siësta
na een revolutionaire ochtend
vanavond alles weer hersteld
alles weer normaal
Reclame voor Cola
het rood van de Revolutie
Taxi taxi sir taxi taxi taxi?
Che gue che gue vara vara