Max Stirner (Der Einzige unci sein Eigentum, 1845) al die idealen, dogma's, morele voorschriften en imperatieven, die er tenslot te allemaal toe dienen om de één de ander te laten breidelen en overheersen.2 Het is moeilijk om niet Stirners cynische snuit te zien opdoemen bij deze zoveelste Beeldenstorm in 2020. Idee tegen idee, maar het werkelijke oogmerk is zoals altijd de be heersing van het terrein. Waarom trouwens omgooien, afgezien van de instantbevredi ging die vernieling met zich meebrengt? De beelden kunnen gewoon blijven staan. Zet er desnoods nieuwe naast: bevorder de stille kakofonie van de steen, om de hersendode kakofonie van de horde tot zwijgen te brengen. Net als de gebouwen, landschappen, muziek, de boeken en wolkenluchten behoren de standbeelden tot ons mentale behang. Voedsel voor de ver beelding, terwijl de starre idee daarvan uiteindelijk de moor denaar is. 'De verbeelding aan de macht', de leus die je in '68 zag opduiken, bleek immers alleen de verbeelding te zijn van behendig naar boven klauterende nieuwe volksverlakkers als Daniel Cohn-Bendit. 'Die Freien' in Berlijn, ca. 1842, met een rokende Max Stirner vijfde van rechts. Tek. Friedrich Engels. 1Zie bijvoorbeeld: http://www.daily-mail.co.zm/is-zambia-becoming- worst-place-for-albinos/ (14 nov. 2019). 2. Over Stirner schreef ik o.m. 'Max Stirner en de spoken', in: Jan J.B. Kuipers, Methoden tegen de helderheid. Essays (Dordrecht: Liverse, 2014), 41-57; een eerdere versie van dit essay verscheen als 'Het Ik van Max Stirner' in Hollands Maandblad 32 (1990) nr. 515, 1722. Vliegveld in de hitte Mooie douanemeiden netkousen en baretten baretten als die van Che Als je hierin verstrikt raakt kom je niet weg meer Land in siësta na een revolutionaire ochtend vanavond alles weer hersteld alles weer normaal Reclame voor Cola het rood van de Revolutie Taxi taxi sir taxi taxi taxi? Che gue che gue vara vara

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 14