WOORDLUST 01 D> O Ik ontdekte boekhandel De Boekanier op een van mijn mid dagwandelingen, die me gebracht had in een wijk waar ik zelden kwam. Ik kan niet weerstaan aan de lokroep van een nieuwe boekhandel, dus ging ik direct naar binnen. Het was een kleine winkel, met een aanbod van fictie en poëzie, wat £0 kunstboeken en enkele planken met tweedehandsboeken, C voornamelijk detectives. Ik wilde net besluiten dat de zaak voor (O mij niet interessant was en mijn wandeling voortzetten toen mijn oog viel op een tafeltje achteraan. Op een bordje stond: de Woordlust-reeks van De Boekanier. Er lagen maar drie boekjes, be scheiden uitgaafjes, zonder coverillustratie, enkel maar de titels op een witte achtergrond. Nu ben ik verzot op speciale biblio fiele uitgaven en verzamelaarsedities, dus wilde ik dit materiaal wat grondiger bekijken. De winkelbediende had begrepen dat ik een potentiële koper was en kwam naar me toe, een brede glimlach op zijn gezicht. "Sta me toe wat toelichting te geven," zei hij. "De Boekanier is ook actief als uitgeverij, en is gespecialiseerd in bijzondere uit gaven. Tot nu toe gaven we drie boeken uit. Bekijkt u ze maar rustig. Mocht u vragen hebben, dan wenkt u me maar." Ik nam het eerste boekje op, getiteld Kort Ik doorbladerde het en merkte dat de bladzijden gevuld waren met woorden die geen zinnen vormden. "Is dit een experimenteel werk?" vroeg ik. "Ja," antwoordde de man. "Onze uitgaven zijn puur experi mentele projecten voor boekenliefhebbers met een zwak voor innovatie. Neem nu dit deeltje: Kort bevat alle adjectieven uit de roman De man die zijn haar kort liet knippen van Johan Dais- ne, in de volgorde waarin ze voorkomen in het boek." "Erg goed gevonden," gaf ik toe. "Maar niet echt leesbaar in de gebruikelijke betekenis van het woord." TT "Puur experimenteel, ik zei het al." "Absoluut. Laat ik deze even bekijken." Ik nam het tweede boekje op, getiteld Oogst Ook dit was een bescheiden uitgave vol woorden die niet bij elkaar leken te horen. Ik wierp de be diende een vragende blik toe, waarop hij enige uitleg verschaf te: "Deze uitgave heeft alle woorden van de gedichten in de bun del Oogsten in de dwaaltuin van Lucebert, maar in alfabetische volgorde. Als je wil mag je ze reconstrueren tot de oorspronke lijke gedichten. Maar je mag ze ook allemaal afzonderlijk proe ven." De man grinnikte. "Stoutmoedige, interessante concepten," merkte ik op. Ik legde het boekje terug en nam de derde uitgave op, getiteld Punt. Tot mijn verbazing bevatte het geen woorden, maar enkel leeste kens. "Wat heeft dit te betekenen?" vroeg ik. "Dit zijn alle leestekens uit Het punt Omega van Don De Lillo, in de volgorde waarin ze voorkomen," legde hij uit. "Ongelooflijk," zei ik en legde het boekje weer neer. Dit waren inderdaad bijzondere uitgaven. Gedurfde projecten, die nieuwe letterkundige paden betraden. Ook al viel er niet veel te lezen, ik wilde deze uitgaafjes toevoegen aan mijn verzameling lite raire curiosa, als ze tenminste binnen mijn budget vielen. Ik wendde me tot de bediende, die geduldig mijn beslissing af wachtte. "Ik heb hier inderdaad belangstelling voor. Deze innovatieve benadering bevalt me wel. Maar ik zie geen prijs vermeld staan. Hoeveel vraag je hiervoor?" "Ze zijn niet te koop in de gebruikelijke zin van het woord," antwoordde de man. "Als je de reeks wilt, moet je een voorstel voor een vierde deeltje indienen. Als je voorstel wordt aan vaard, krijg je een exemplaar van deze drie boekjes, en ook van het nieuwste. Zie je? Onze verkoopvoorwaarden zijn in over eenstemming met de uitgaven zelf!" "Dat is wel heel bijzonder," zei ik. "En wat een uitdaging! Ik ga die graag aan. Ik wil die wonderlijke boekjes in elk geval toe voegen aan mijn verzameling." "In dat geval hoop ik je snel terug te zien," zei de bediende. "Ik wens je veel succes. Breng een uitgeprint exemplaar mee. Ik

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 19