Tijdens een verblijf in Florence stond een bezoek aan het Pa lazzo Medici op het programma, maar bij aankomst bleek de deur op slot vanwege restauraties. Dertig jaar later planden we voor de herfst van 2019 een herkansing en boekten een hotel voor enkele dagen in Bologna met de bedoeling vandaar per trein naar Florence te gaan. Het plan werd al snel naar de prul lenbak verwezen toen ik op internet ontdekte dat het Palazzo ook deze keer niet te bezoeken zou zijn: opnieuw werkzaam heden en die zouden duren tot 2020. Het Syndroom van Sten dhal*, dat voor de kunst is wat het Jeruzalemsyndroom is voor religie, begon een bijbetekenis te krijgen. Stendhal bezocht Florence in 1817. De Franse auteur werd als Marie-Henri Beyle geboren op 23 januari 1783 in Grenoble. Zijn moeder overleed toen hij zeven jaar oud was. Hij werd op gevoed door Henri Gagnon, zijn grootvader van moeders kant. Marie-Henri vernoemde zich als schrijver naar de Duitse stad Stendal, waar hij in 1812 verbleef als soldaat in het leger van keizer Napoleon. Stendhal bezocht Florence in 1817. Hij over leed in 1842 in Parijs. Nauwelijks voorbereid hadden we Florence vervangen door Grenoble, de stad aan de voet van de Alpen. We informeerden ter plekke naar de mogelijkheden om het Stendhal-museum te bezoeken. Dat waren er niet veel: het museum bleek buiten de schoolvakanties maar één dag per week geopend. Om spijt achteraf te voorkomen, verlengden we ons verblijf met een paar dagen. Op zaterdag om 10.00 uur stonden we in de Gran de rue op de stoep voor het appartement van Docteur Gagnon, waarin het museum is gevestigd. Het museumpje was een om weg waard, al was het maar omdat Stendhal sindsdien meer voor me betekent dan alleen die man van het Syndroom en van Le Rouge et le Noir. Om rustig nog eens een aantal zaken op een rijtje te krijgen, nam ik me voor Vie de Henry Brulard uit 1836 te gaan lezen. Als Het leven van Henry Brulard is het boek ook in vertaling verschenen. Net als Het rood en het zwart is het autobiografisch en de initialen HB zijn dus niet toevallig. Via de Vercors en de Luberon reden we vanuit Grenoble rich ting de Provence. In Lourmarin werd een stop ingelast om er net als vijfendertig jaar eerder het graf van Albert Camus te be zoeken. Een hevig geëmotioneerde man van een bejaard Japans stel, dat ons op de begraafplaats voorafging, deed er denken aan La Grande Belezza, de film van Paolo Sorrentino. Onder steund door zijn partner strompelde hij het grindpad af. Het rotsblok op het graf met de naam en de jaartallen van de Franse schrijver erin gebeiteld was uiteraard geen centimeter van zijn plaats gerold, maar de rozemarijnstruik die in ons ge heugen geprent stond was nu een imposante oleander. In het dorpje bleken de terrassen conform de tijd van het jaar volledig bezet door grijze koppen. Hoe het in het volgende voorjaar in Florence zou zijn geweest ligt vervat in onze bijbetekenis van het Syndroom. En weer geen Florence! Het Syndroom van Stendhal is een psychische aandoening (zoals halluci natie) die optreedt wanneer iemand wordt overrompeld en emotioneel aangegrepen door de schoonheid van kunst. Duizeligheid en flauwvallen zijn daarbij bekende lichamelijke verschijnselen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 44