wegkijken niet helpt als je aangevallen wordt door de identi- tairen. Ga je op hun eisen in, dan staan ze een week later met nieuwe provocaties op de stoep. Het enige wat erop zit is de strijd aan te gaan met hun emotiepolitiek. Alleen zo kan de huidige, verstikkende politieke cultuur gezuiverd worden. De identiteitspolitiek staat pal voor begrippen als inclusiviteit en diversiteit. De vreemde paradox op het ogenblik is dat hier mee gepaard gaande acties tot het tegendeel leiden. De diversi teit waar zo hevig naar verlangd wordt, betreft immers alleen uiterlijke kenmerken zoals daar zijn: huidskleur, geslacht en seksuele geaardheid. Het laatste wat de voorstanders van diver siteit willen is een diversiteit aan gedachten, aan overtuigin gen. De kwalijke gevolgen worden overal duidelijk. Er gaat een roep om zuivering door ons land. Onze geschiedenis moet her schreven worden. Standbeelden van historische figuren hebben het zwaar te verduren. Televisieseries worden in de ban gedaan. Religieuze liedboeken krijgen een koude sanering. Bepaalde grappen kunnen niet meer. En dit is nog maar het begin. Wil een artistiek gezelschap tegenwoordig subsidie krijgen, dan moet het op de eerste plaats diversiteit en inclusiviteit als hoog ste doel erkennen. Zo niet, dan kan men naar de centen fluiten. Voorbeelden te over. De hetze en de broodroof rondom het programma Veronica Inside, waarbij sprake zou zijn geweest van racisme. Verslaggever Gerry Eickhof noemt de gerenom meerde historicus Piet Emmer, slavernij specialist, terloops een racist in een interview (De Volkskrant). Tevens haalt hij uit naar de schrijver Gerard Reve. Het museum Ons' Lieve Heer op Sol der dreigde geen subsidie meer te krijgen van de Amsterdamse Kunstraad - niet divers genoeg. De angstvallige en plotselinge aankondiging na de BLM-demonstratie op De Dam van voor heen Kunstencentrum Witte de With in de Witte de Withstraat - witter kun je het toch niet krijgen? - dat ze nu toch heus en wel onmiddellijk de procedures starten om tot een andere naamgeving te komen. Dominee Tom Mikkers die aan het schrappen gaat in het Liedboek van de Protestante Kerk. Het gaat om de term neger in lied 737 van Willem Barnard. Dankzij de interventie van zoon Benno Barnard komt het niet zover dat de hele tekst verdwijnt. Er worden enkel een paar termen aan gepast, die overigens in de jaren zestig nooit bedoeld zijn om te discrimineren. Het Afrika Museum krijgt verbaal slaag van kun stenaar R. Kofi vanwege de slogan: 'Leuk samen een dagje Ghana. Lekker ver weg in eigen land.' ('Je kunt niet zo omgaan met de complexiteit van de identiteit en het culturele kapitaal van een continent.') Nog iets? Nou, laat ik de teloorgang van de Amster damse nachtclub De School noemen. Personeel en programme ring zouden volgens activisten van BLM te wit zijn. Ik kan hier niet alles weergeven, maar wil eindigen met de Dichter des Vaderlands, Tsead Bruin ja, die conservator Van der Vliet van het Amsterdamse Scheepvaartmuseum onlangs aanviel op het gebruik van de term Gouden Eeuw alsof het om een educatieve misdaad ging. In 2007 verscheen van de hand van Pascal Bruckner het boek Tirannie van het berouw. Hierin gaat hij in op het masochisme van de bestuurlijke en culturele elites inzake het Europese ver leden, met name analyseert hij hun schuldgevoel ten opzichte van kolonialisme, imperialisme en de Wereldoorlogen. Is het zo dat in de huidige postchristelijke cultuur vergeving alleen nog binnen het politieke discours verkregen kan worden, vraagt hij zich af. Ligt daar de oorzaak van de weg-met-ons-houding die zo kenmerkend is voor de Westerse elites? Hij bevestigt deze samenhang en stelt tegelijkertijd vast dat de geschetste hou ding niets oplost. Integendeel, een cultuur die geen zelfver trouwen heeft, is ten ondergang gedoemd. Die heeft immers geen reële oplossingen voor problemen als vluchtelingenop vang, asielstromen, omgang met de radicale Islam of de con frontatie met extreem antiracisme of hysterisch milieuacti- visme. In het kielzog van de absurde hang naar vergeving flo reert natuurlijk het slachtofferschap. Het zijn twee kanten van dezelfde valse munt. In de activistische politiek is slachtoffer schap het belangrijkste verdienmodel geworden. Doel daarbij is niet langer gelijkwaardigheid, maar volstrekte gelijkheid van ie der afzonderlijk individu. Een politieke abstractie die niet stoelt op de ratio, maar op dwingeland gevoel. Dit als antwoord op de ontsporingen van de 19de en 20stt eeuw, waarin de mensheid rationeel en ideologisch boven de mens werd gesteld. Wat we nu zien opkomen als tegenbeweging is een wereldomvattend radicaalhumanisme, dat natuur, dier en mens omvat. Het fasci nerende en tegelijkertijd angstaanjagende van deze stroming is

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 5