J SHORT BUT SCHIJNBAAR NOT SO SWEET <U O C Enkele jaren geleden zag ik een reportage over J.D. Salinger. Interessant, meende ik. Nee, ik ben niet een van de vele Catcher in the i?yc-exegeten. Die roman, waar ik van pure verveling nooit doorheen ben gekomen, kan me gestolen worden. Salin ger was echter ook de schrijver van het enigmatische korte ver haal A perfect day for bananafish' - een klein sprankelend wonder dat aan het slot dwingende vragen oproept. Echter in O het hele programma geen woord over dit verhaal, of over Nine O) Stories, het boek waarin het gebundeld werd. Roman is interes- sant, mijnheer Salingers short stories kennelijk niet. Later zag ik opnieuw een biografische rolprent: Bukowski - Bom into this, over het leven en werk van Charles Bukowski. De lau reaat van de zelfkant kwam in al zijn facetten aan bod - hoewel Zijn romans (zoals Post Office en Women) werden genoemd, zijn poëzie uiteraard, zijn beruchte columns onder de naam Notes of a Diity Old Man, maar niets over zijn korte werk, dat nota bene Bukowski's eerste liefde was. En hij schreef me toch juweeltjes als 'Confessions of a man insane enough to live with beasts', 'All the assholes in the world and mine', 'Hot lady' en het briljante, snoeiharde 'The most beautiful woman in town'. Aangrijpende, nietsontziende literatuur op de korte baan - aan grijpend, juist omdat die hier zo kort is. Snelle kaakslagen, een stoot onder de gordel. Een vluchtige kus van een vreemde in het donker. Maar worden die genoemd in deze veel bejubelde documentaire? Niets hiervan. Nada. Nop. Bukowski's verhalen zijn niet belangrijk. Bukowski's verhalen bestaan als het ware niet. Ik moet meteen denken aan Wrong, een ontluisterende verha lenbundel van cultauteur Dennis Cooper. Cooper oogst veel lof met zijn romans, waaronder de vijfdelige George Miles-cyclus, waar een overleden hartsvriend van Cooper de inspiratie voor 00 was. Wanneer je de officiële website van Cooper bezoekt, kun je de titel van elke roman apart aanklikken en je krijgt een samenvatting, commentaar van Cooper zelf, enkele links, ar chiefmateriaal en soms een interview. Echter, Wrong wordt ner gens bij name genoemd. Even wat aanrotzooien en het boek blijk je te kunnen vinden onder de verzamelterm Other works: fiction, non-fiction, poetry, collaborative. Wanneer je dan de be treffende pagina opent, vind je halverwege een afbeelding van de bundel met een jaartal van uitgave eronder. Verder niets. Helemaal niets. Alsof de schrijver zelf zijn neus voor het verha lende genre ophaalt. Alsof hij geen moeite wil doen om zijn verhalen onder de aandacht te brengen, alsof het bestaan van zijn korte verhalen een noodzakelijk kwaad is, een formaliteit die in het voorbijgaan even snel aangetipt dient te worden maar het liefst zo vlug mogelijk weer vergeten Enkele jaren geleden ontdekte ik de short stories van de Ameri kaanse literaire kluizenaar Thomas Ligotti. Weird fiction. Gour met-horror voor fijnproevers. Ik was meteen verslaafd aan deze surreële, bizarre tableaus waarin de auteur met enkele korte penseelstreken een compleet andere wereld neerzet. Omdat er in Nederland niets te vinden was van Ligotti vertaalde ik zelf een paar van die verhalen en stuurde ze op naar Luitingh- Sijthoff. Als uitgeverij van vertaalde horror, fantasy en science fiction moesten ze daar wel enthousiast zijn, meende ik. Men antwoordde in een vriendelijke brief dat zij Ligotti zeker ken den en dat als hij ooit een roman zou schrijven zij daar zeker aandacht aan zouden besteden. Maar zijn korte verhalen uitge ven? Dat vonden ze een tikkeltje (ik citeer) 'te ambitieus'. Biografen, programmamakers, uitgeverijen en zelfs de schrij vers in kwestie: hun minachting voor het korte verhaal is haast gemeengoed. Het moet kennelijk in verre uithoeken en diepe kelders wel geschreven worden, maar uitgeven, bespreken of lezen? Nee. Zo nu en dan publiceer ik zelf een kort verhaal. In vroegere tij den deed ik dat nog enthousiast in talloze tijdschriften in binnen- en buitenland, tegenwoordig eigenlijk alleen nog in Ballustrada. Enkele jaren geleden besloot ik een selectie op te sturen naar een gevestigde uitgeverij. Ik kreeg een enthousiaste mail terug (ik weet het nog goed, ik zat met mijn vriendin op de veerpont naar Terschelling en het geronk van de motoren

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 61