LAAGVLIEGERS (2013-2019) dat ze in beginsel even totalitair is als het nationaalsocialisme, het fascisme en het communisme uit de vorige eeuw. Afwijken de gedachten zijn niet langer toegestaan en worden meteen als fascistisch of racistisch terzijde geschoven. Er is een morbide jacht gaande op iedere 'ongepaste' mening, iedere eigenzinnige interpretatie, iedere 'aanstootgevende' straatnaam of product naam. Tegelijkertijd wordt onze geschiedenis bij het straatvuil gezet (Ja, er waren zwarte bladzijden, of moet ik voortaan witte zeggen?). Diversiteit betekent onder de huidige omstandighe den - Orwell zou hiervan genoten hebben - in laatste instantie gelijkschakeling. Een citaat van de filosofe Hannah Arendt lijkt me hier op zijn plaats: 'Geloof in de vooruitgang is strijdig met de menselijke waardigheid.' Wat ze met deze woorden aan geeft, is niet dat er geen vooruitgang in morele zin geboekt kan worden, maar dat het misgaat, zodra de mensheid boven de mens gesteld wordt. Er ontstaat dan een vorm van totalitair denken, die niet langer gebaat is bij reële maatschappelijke op lossingen. De tegenstander wordt in de beklaagdenbank gezet, omdat de niets en niemand ontziende politieke en culturele strijd dat vereist. Kunstenaars krijgen in zo'n tijd, onze tijd, in toenemende mate te maken met de verstikkende deken van de politieke correctheid. Met als uitwas de zogenaamde cancel- cultuur van verraad en uitschakeling. De vrijheid van menings uiting eindigt dan op termijn als een louter formeel beginsel. Minor hoopt dat hij volgend jaar Reve (Tjoeki-Tjoeki) nog mag lezen of de Cantos van Ezra Pound. Het hallucinerende proza van Céline of de provocaties van Jef Geeraerts. Geschreven in de zomer van 2020. w C Het project 'Laagvliegers' omvat ongeveer vijfhonderd kaarten 0* van uiteenlopende formaten, alsmede tientallen stickers, stem- pels en postzegels. Los hiervan is bij dit project een beperkt 01 aantal posters gemaakt. Alles is gedrukt in een relatief kleine oplage en deels - gevraagd en ongevraagd - opgestuurd naar personen, media en musea. Het project is louter gerealiseerd vanuit een creatieve 'drive' zonder concreet doel: de ideeën kwamen uit zichzelf bovendrijven. g ig De traditionele kloof tussen taal en tekenen, c.q. literatuur en g beeldende kunst wordt in het project 'Laagvliegers' overbrugd: tekst en beeld vormen samen een geheel. In de eerste fase werd uitgegaan van 'gelikte plaatjes' zoals deze voor reclamekaarten worden gebruikt. Maar in plaats van de hieraan gekoppelde 're clameboodschap' heeft de tekst tot doel om verwarring te zaai en: dat kan door een paradoxaal gevoel op te roepen. Irritatie die hierbij kan ontstaan wordt voor zover mogelijk met humor bestreden. Het steentje in de vijver dat de gladde waterspiegel breekt en onrust veroorzaakt vormt vanaf het begin tot het eind een rode lijn. Het project ontwikkelt zich echter in meerdere opzichten. De diversiteit en complexiteit - zowel wat betreft de vorm als de inhoud - nemen toe. Elke kaart kan nog wel op zichzelf wor den bekeken maar er worden tevens bruggen geslagen naar an dere kaarten. Hierbij worden ook de enveloppe, stickers, stem pels en postzegels betrokken. Het resultaat is een gelaagd project, waarin men net als in een zwembad de bodem onder zich voelt verdwijnen. Verwijzingen naar kunst en literatuur kunnen de indruk wekken dat er een

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 6