weer te keren, zag de individuele mens zijn kans om Diens troon te usurperen. 2. De geboorte van het individu Zoals de Franse mediëvist Georges Duby beschreef in zijn boek De Drie Orden,2 vonden mensen in de Middeleeuwen hun hou vast in de wetenschap tot een van die orden te behoren. Zij die bidden, zij de vechten en zij die werken hielden elkaar en de maatschappij in evenwicht. Want zo had God het gewild. De sociale verbeelding van een inwoner van het Parijs uit 1437 was grotendeels daarop geënt. De mens, die maakte deel uit van een collectief. Een christelijke mens, of een inwoner van Lyon, Firenze of Middelburg, was steeds onderdeel van een ge heel. Zijn individualiteit vond erkenning in een bijnaam, niet zelden gebaseerd op een lichamelijk kenmerk, of zijn plaats van herkomst. Maar bovenal vormde zijn bestaan een steen in het gebouw dat eertijds gemeenschap werd genoemd. Ridderlijkheid, in combinatie met een vleugje naastenliefde, machisme en een Tien Geboden-sausje daaroverheen, begeleid de de mensheid in de richting van de toekomst. Of een mens zijn leven leidde als christenmens, als inwoner van Lyon, Firenze of Middelburg, zijn eindbestemming was dezelfde. In christelijke tijden bevond die toekomst zich in het hierna maals. Die ultieme bestemming was er een waar perfectie heers te en leed onbestaand was. Augustinus' Stad Gods bleef eeuw enlang in een tweestrijd verwikkeld met de stad zoals die in de echte wereld was. Was eerstgenoemde perfect en eeuwig, laatst genoemde was vaak vuil, smerig en onderhevig aan verval. Maar dat laatste diende te worden verdragen, want de eerste was het doel. Met het verdampen van de christelijke geloofsleer werden de toekomst aardser aspiraties toebedeeld. Geloof werd vervangen door meer tastbare idealen. Die idealen culmineerden niet zel den in een domper. Slechts heel sporadisch draaiden vooropge zette plannen helemaal uit op datgene waarvoor ze oorspron kelijk waren geconcipieerd. Een opvoeding uit het boekje, zoals die Rousseau's Émitë toekwam, werd nimmer gemeengoed. Een Derde Rijk evenmin. Van de socialistische en communistische paradijzen die het op papier zo goed doen, kwam in de praktijk nooit veel meer terecht dan een verpauperd corruptieparadijs hier en een gewelddadig afgedwongen gelijkheid daar. Uit zul ke teleurstellende ervaringen kan enkel cynisme voortkomen. Of nihilisme. Of allebei. Of een of twee of meer wereldoorlo gen. Toegegeven, tussen het residu van al die in de geschiedenis blender gepropte ideeën en idealen waren hier en daar enkele mooie dingen achtergebleven. De algemene welvaart verhoog de, net zoals de levensstandaard. Onderwijs en gezondheids zorg werden toegankelijker voor iedereen. Wetenschappelijke vooruitgang maakte het leven comfortabeler voor tal van men sen. Tegelijkertijd zorgden democratische processen ervoor dat Jan en klein Pierke inspraak verwierven in politieke, sociale en culturele evoluties. John Locke's burgermaatschappij vond ingang in de politiek.4 Na niet-cijnsgerechtigde mannen werden in de loop van de negentiende en twintigste eeuw ook vrouwen en minderheids groepen aan de burgermaatschappij toegevoegd. Dat ongrijp baar geheel dat 'het volk' wordt genoemd kreeg ogenschijnlijk greep op zijn eigen koers. Het volk, dat aanvankelijk bestond uit groepen en klassen, evolueerde onder consumptie- en ver zorgingsbewind naar individuen die hun eigen belangen gin gen nastreven. Niet langer overgeleverd aan de willekeur van wispelturige pacht- en leenheren, aartsbisschoppen en koningen, stuwde het gewonnen gevoel van vrijheid het individu voort in de richting van een ongewisse toekomst die hem verkocht werd als het Eeuwig Licht. De individuele mens werd het Licht van het Universum, de zon waaromheen alles draait. Copernicus had dan wel de Aarde haar prominente positie als centrum van het heelal ontnomen, haar bewoners overcompenseerden door zichzelf als antropocentrische wachters van het unieke individu op te werpen. Tussen het residu dat in de geschiedenisblender bleef liggen, viel naast verworvenheden ook een hoop puin te detecteren.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2020 | | pagina 9