HET PAARDENMIDDEL TEGEN ONTZAG EN GOEDGELOVIGHEID De juiste verkeerde verbanden (23) Aan misantropen is ook op YouTube geen gebrek. Vrij jonge mannen vaak. Ze zitten op het puntje van hun stoel om hun geplogenheid te verklaren. Die blijkt vooral te wijten aan hun teleurstelling omtrent het menselijk gedrag. De medemens valt tegen, hij beantwoordt niet aan de norm. Deze beeldscherm misantropen zijn eigenlijk gefrustreerde humanisten. Anders dan de terrorist, die een gefrustreerde utopist is, als vertaling en verdringing van zijn onmacht om met zichzelf en in de geor dende maatschappij te leven. Het is de kloof tussen ontgooche ling en persoonlijkheidsstoornis. Alleen de zeer doorgewinter de misantroop weet van zijn inclinatie een soms fatale stoornis te maken. Het werk van Georges Palante (1862-1925), leraar filosofie en productief publicist, is in Nederland vrij onbekend gebleven, ook in de jongste decennia die elders een heropleving van de belangstelling te zien gaven. Behalve bij E. du Perron. Ik vond maar zeven zoekresultaten op dbnl.org (30-12-2020), het ma gazijn van onze letteren, en allemaal verwijzen ze naar Du Perron. Zijn beïnvloeding door Nietzsche, Freud, Stirner en Ibsen be stempelde Palante tot 'een man van het noorden', aldus Jean Grenier in 1925; tot een man die zich thuis voelde onder de grauwe luchten van het Bretonse Hillion, zijn woonplaats aan het Kanaal waar hij teruggetrokken, minzaam én lichtgeraakt zijn dagen sleet. Het temperament was ook voor Palante be palend voor zijn overtuigingen. Centrale notie daarin: de samenleving heeft het altijd op het individu voorzien, onge acht of het een democratie, een autoritaire maatschappij of een theocratie betreft. Het leverde belangwekkende titels op, zoals Combat pour Vindividu (1904), La sensibilité individualiste (1909), Pessimisme et individualisme (1914). De laatstgenoemde titel van dit rijtje lijkt het meest intrige rend, en dan vooral het onderdeel over het 'misantropisch pes simisme'. Deze geesteshouding komt volgens Palante niet voort uit een overdreven en pijnlijke fijngevoeligheid - waar hijzelf in de omgang met zijn weinige vrienden mee te maken had -, maar uit een glashelder inzicht in de 'boosaardige kant van onze soort'. Misantropisch pessimisme verschijnt in grote lij nen als 'een theorie van universeel bedrog en universele imbe- ciliteit; van universele banaliteit en verdorvenheid'. Dit inzicht echoot ook door in de soms emotionele en altijd verongelijkte commentaren van de YouTube-misantropen, maar Palante be naderde de zaak klinischer. Hij maakte bijvoorbeeld een scherp onderscheid met het 'romantische pessimisme' van Max Stirner met zijn 'furieuze nadruk op opstandigheid', of Schopenhauer met zijn 'tragisch sentiment van de pijn van de wereld en wan hopig beroep op de leegte'. De misantropische pessimist klaagt niet, verzet zich niet tegen het lot. Hij beziet nieuwsgierig zijn tijdgenoten en laat zich amuseren door hun stompzinnigheid, zwakte en schurkachtigheid. Een expliciet antisociale houding is het, want stupiditeit is de gemene deler van alle vooroorde len, zonder welke het sociale leven niet mogelijk is: 'Sociale conventies overleven alleen dankzij een algemene stupiditeit die de stompzinnigheid van individuen omvat, steunt, garan deert, beschermt en heiligt'. Pessimistische intelligentie is het

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2021 | | pagina 13