sociale oplosmiddel van de elementen die elke samenleving in stand houden: ontzag en goedgelovigheid. Palantes had zijn credo van het geïsoleerde individu bondiger geformuleerd in 'Anarchisme et individualisme' (in La sensibili- té individualiste'Individualisme is de gewaarwording van een diepe, onherleidbare antinomie tussen het individu en de samenleving.' Individualisme was dus per definitie pessi mistisch. Heel anders zag de vorig jaar overleden filosoof en conservatief adviseur van de Britse regering Roger Scruton het pessimisme in zijn The uses of pessimism and the danger of false hope (2010, Het nut van pessimisme en de gevaren van valse hoop). Optimisten en idealisten van links en rechts hebben in de wereld veel el lende veroorzaakt, stelt hij vast. Ideologieën als communisme, fascisme en islamisme brachten en brengen de burgerlijke samenleving en vrijheid met hun fanatisme en irreële, onmen selijke vergezichten in groot gevaar; redding kan alleen een 'humaan pessimisme' brengen, een cultuur van vergevingsge zindheid en ironie. Het pessimisme van Scruton verkeert door de kunstgreep van een gematigde dosering in zijn tegendeel en een verstandige variant van maatschappelijk optimisme ver schijnt: blijmoedige mensen hebben behoefte aan pessimisme 'in doses die klein genoeg zijn om te worden verteerd, maar sterk genoeg om de dwaasheden aan te vatten die hen omge ven en hun vreugde anders zouden vergiftigen'. In zijn inlei ding neemt de auteur al meteen afstand van Schopenhauers 'alomvattende somberheid en van de filosofie van zelfverza king die hij daarmee verbond. Ik ben ervan overtuigd dat Pau- lus gelijk had toen hij verklaarde dat geloof, hoop en liefde (agape) de deugden zijn waardoor het leven ten goede keert.' De bezadigde en sederende woorden van een maatschappelijk in de hoogste regionen verankerde denker versus het mach teloos hoogmoedige, bittere vertoog van de kleine geïsoleerde lyceumdocent en scribent aan de andere zijde van het Kanaal, een paar generaties eerder. Toch voert de sympathie koersvast naar de piekerende, erudiete loser Palante met zijn burgermans lorgnet en keurige snor. 'Totale pessimisten, die de wereld van haar glimlach beroven, en weigeren zich te laten op monteren door wat dan ook, zelfs door het uitzicht van hun eigen finale ondergang, zijn vervelende lieden - ver velend voor anderen en voor zichzelf,' vonniste Scruton en je ziet zijn vage glimlach bij het noteren van deze waar heid als een koe. Alsof Palante het zelf niet wist! Zijn catego rie individualisten, aldus La sensibilité, 'vormen een klei ne, morose groep wier opstan dige, afgekeerde of hopeloze woorden contrasteren met de toekomstfanfares van optimisti sche sociologen.' Vervolgens haalde hij zijn oudere geestver want en landgenoot Alfred de Vigny aan: 'De sociale orde is al tijd slecht. Van tijd tot tijd is hij draaglijk. Tussen slecht en draaglijk is het dispuut nog geen druppel bloed waard.' Bloed. Leven en dood. Had Georges Palante nog maar kennis kunnen nemen van het werk van zijn latere importlandgenoot E.M. (Emil) Cioran, wiens slapeloosheid en depressies bijna al lesbepalend waren voor zijn karakter. Maar die, als omkerings kunstenaar een Scruton waardig, zelfs van de ultieme zinloos heid van onze sterfelijkheid een mythische bron van genoeg doening wist te maken. De dood is 'de positieve uitdrukking van de leegte, de kracht die schepselen wekt, als de wekker die rinkelt in de alomtegenwoordige slaap', orakelt hij in het titel essay van La tentation d'exister (1956; Bestaan als verleiding, 2001). Natuurlijk, hij liegt met dergelijke predicaten welbewust tegen de anderen en tegen zichzelf. Maar 'deed ik dat niet, dan zou ik terstond verdwijnen. We bestaan in zoverre onze ver zinsels bestaan'. Bij Palante moet zo'n antenne, als de hoorntjes van Mozes ge richt op de mythe in de zin van het vitale, bewuste zelfbedrog dat de hogere, bevrijde vorm is van het leugenachtige ideaal, ontbroken hebben. Wat was zijn verdediging tegen naderende Georges Palante (tek. auteur)

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2021 | | pagina 14