moeten voortvloeien. Maar veeleer is het, zoals dat doorheen de menselijke geschiedenis eigenlijk constant het geval was, een laboratoriumexperiment-in-vivo, waarvan de uitkomst even onzeker is als de toekomst. Eigenlijk wordt het tijd om eens met een deftige term op de proppen te komen, kwestie van de chaos die al die verschillen de invloeden en opnieuw verpakte oude ideeën met zich mee brengen, weg te werken. Een goed idee smacht naar een goede verpakking! Het is niet zo dat er geen pogingen worden ondernomen om een moderne ideologie vorm te geven. Alleen stranden die tel kens op de kliffen van de individualistische samenleving. Hon derd jaar geleden was wat dat betreft alles veel makkelijker. Mensen beschikten nog niet over een wereldwijd web, ze kon den hun eigen ideologie nog niet samenstellen. Een ideologie diende aangereikt. Door een goede demagoog, iemand met een vlotte en overtuigende babbel, iemand die bovendien omringd was met mensen die zijn public relations verzorgden. Een gra fisch vormgever kon zich tegelijkertijd buigen over een een voudig maar oerdegelijk symbool, zo eentje van het type dat bleef plakken in het geheugen van de mensen, en waar ze in dien het even kon voor wilden sterven. Vervolgens kwamen daar nog wat uniforme kleding en een overdreven verering van de leider bij, en hop: daar had je een hele ideologie voor een hele massa! Nu echter, in onze geatomiseerde samenlevingen waarin elkeen op zijn persoonlijk eiland vertoeft, is het fabriceren en ver kopen van zo'n alles-overkoepelende ideologie problematischer dan voorheen. Het is moeilijker. Niet omdat de mens slimmer is geworden, of kritischer, dat niet. Hij beschikt wel degelijk over een pak meer informatie, dat wel. Maar echt wijs geraakt hij er niet uit. Hij speelt leentjebuur bij dié stroming, plakt daar vervolgens enkele inzichten uit dié oude ideologie aan, nagelt er nadien nog enkele ideeën uit een of ander spiritueel getint werk van een pseudo-boeddhist aan vast en treedt vervolgens naar buiten met wat hij noemt 'zijn eigen persoonlijke poli tieke inzichten'. Zoals het een kind van zijn tijd betaamt - op groeien rond het jaar tweeduizendtwintig betekent groot wor den in een online bestellingensamenleving - knutselt de mo derne mens zijn eigen leven in elkaar. Een goed uitgezet plan om alles op de juiste manier ineen te steken, ontbreekt. Er heerst om het zo te zeggen een vorm van dichterlijke vrijheid wat dat betreft. Wat goed uitkomt, want in een zelfbouwpakketsamenleving is eenieder zijn eigen god. Die laatste is overigens allang dood. Als ik me niet vergis al sinds de tijd van Nietzsche. Maar het kan ook iets later geweest zijn. Dat bepaal ik tenslotte zelf wel. Nu goed, geen plan, maar wel ideeën dus. Heel veel ideeën. Misschien wel te veel. Maar het is aan ieder uniek individu om daarin te schiften. Die laatste kwaliteit is een vereiste, wil men z'n mannetje kunnen staan in een liberale democratie met me ritocratische neigingen. Gelukkig word je een beetje gegidst op dat vlak. Gecoacht eigenlijk. Gidsen klinkt zo paternalistisch. Coachen is een meer toepasselijke omschrijving. Gecoacht worden houdt in dat mensen ondersteund worden. En niet geleid, of geholpen, als waren ze onkundige sukkels. Neen, ze worden gecoacht. Dat wil zeggen dat 's mensen krach ten worden aangesproken. Ja, hun krachten. Die bezitten ze, ook al denken ze van niet, of ook al zijn ze die volgens henzelf allang kwijt. De coach schijnt met zijn infraroodlamp in de donkere krochten waar de verloren gewaande krachten zich schuilhouden, haalt ze één voor één naar boven, wijst de bezit ter ervan op het feit dat ze klaarliggen en zegt na zijn sessie: "Zo, dat is dan zestig euro." Of hij stuurt de factuur op voor de betaling van internet en televisie. Die mediakanalen hebben zichzelf immers ook een coachende rol toebedeeld. Middels duidingsprogramma's en welgemikte reclamespots masseren die de consument in de richting die laatstgenoemde denkt te willen uitgaan. Daarmee bedoelen de aanbieders van al die media en al dat internet de richting die ze zelf uitstippelen, maar ze laten de consument geloven dat die zijn eigen richting bepaalt. En geloof is alles. De gebruiker - consument klinkt zo economisch en onper soonlijk - wordt in het hoofd gestopt dat hij een vakantie nodig heeft in een All-in hotel in Bali. Of hem wordt wijsge maakt dat een abonnement nemen bij deze of gene Provider

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2021 | | pagina 21