zijn levenskwaliteit aanzienlijk zal doen toenemen. Hij ziet hoe lachende mensen van alle kleuren en gezindten er vrolijker uit zien dan een heel woud met paradijsvogels, hoe mensen krijt tekeningen maken op de stoep, hoe er dolgelukkig uitziende mensen samen staan te dansen en vervolgens door een toeval lig passerende drone worden gefilmd. En hij denkt: "Ik ook! Ik wil ook! Ik wil dat ook!" De leider van vandaag moet beschikken over zeer gedegen coa ching-vaardigheden. De klassieke top-downbenadering, waar bij een charismatische figuur vanop de kansel de hemel op aarde predikt, is passé. Macht uitoefenen gebeurt vandaag de dag veeleer subliminaal. Het is van belang dat de geleide niet doorheeft dat hij geleid wordt. Integendeel, hij moet denken - Wat zeg ik Hij moet ervan overtuigd zijn - dat hij zelf de regie uitoefent over zijn eigen bestaan. Gezien de menselijke neiging om de eigen invloed en het eigen kunnen lichtjes te overschatten, komt daarbij de bonus dat degene die geleid wordt meent als een halve of zelfs hele god de wereld naar zijn hand te kunnen zetten. De bonus zit hem hierin dat de aanbie ders van media en internet vervolgens een talentenjacht kun nen organiseren, om het kaf van het koren te scheiden. Aan het einde van de rit kan het kaf, dat telkens opnieuw talrijker aan wezig blijkt te zijn dan het koren, vervolgens worden doorge stuurd naar een door diezelfde media en internetaanbieders op poten gezet zelfhulpprogramma. Daarin zetelt, daarop kun je je klok gelijk zetten, een panel van deskundigen. Die gidsen de hulpbehoevende en de onwetende televisiekijker doorheen het labyrint van onduidelijkheden waarin de niet van enig talent gespeende would-be god hopeloos verdwaald geraakt. Aange zien die hulp enkel is te vinden bij die kanalen, dient de ge bruiker, die tot de vaststelling is gekomen dat hij tot het kaf behoort, zich dus te beroepen op zijn beulen. "En de coaches?", hoor ik u denken, "Hoe worden de coaches beter van dit alles?" Wel, die steken een nieuw pakket in elkaar, bestaande uit een stuk of vier modules. Daarin kun je je als do- lende-op-zoek-naar-verlossing verdiepen, om tools aangereikt te krijgen die je zullen helpen om nadien het pakket 'nazorg' in te kopen. Het hierboven genoemde gegeven, het zichzelf als groter dan het leven zelf wanen, zien we voornamelijk bij de jongere ge neraties opduiken. Daar manifesteert zich de geest van onze tijd. Daar ook zien we Huizinga's begrip puerilisme terug naar voren treden. Geen uniformen deze keer. Wel slogans en van een strik voorziene halfbakken ideeën afkomstig uit een zelf bouwpakket, hun aangereikt door de geschiedenis van de laat ste honderd jaar. Mits je enige notie hebt van het marxisme en de emancipatie bewegingen uit de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw, kom je al een heel eind wat betreft de opbouw van een eigen politieke visie anno tweeduizendtwintig. In die grabbel ton met prachtig in de oren klinkende maar moeilijker in de praktijk realiseerbare ideeën vind je enkele zaken waarmee je de hort op kan. Koppel daar zeker wat terminologie uit de femi nistische literatuur aan vast - 'patriarchy' is een must - en ver geet vooral niet om het idioom dat in de identiteitspolitiek wordt gebezigd in je uiteindelijke visie te verwerken. Verzorg nadien de verkoop van je politieke visie, door er met gevoel beladen woorden op te plakken zoals 'empathie'. Dat laatste is noodzakelijk, wil je niet beticht worden heimelijk terug te verlangen naar de tijd waarin de Tsjeka in Rusland de boel bij elkaar hield. De jongere generaties, blakend van de wil om hun bij elkaar ge sprokkelde politieke inzichten met de wereld te delen en als het even kan ze erop toe te passen, geven blijk van een vrij klassiek puerilisme. De iets oudere generaties daarentegen, bestaande uit een stel babyboomers, een hele hoop Generatie X'ers en en kele afvallige Generatie Y-adepten, zijn hun politieke overtui gingen zoals dat gaat allang verloren. Vaak hebben ze die inge ruild voor inzichten die ze meestal onbewust hebben ontleend aan de school der Cynici. Dat maakt dat ze ofwel in de zaken wereld actief zijn, dan wel hun tegenvallend bestaan slijten met het posten van boze reacties op sociale mediakanalen. Maar vaak ook, misschien zelfs even vaak als de andere helft van de oudere generaties, trachten ze hun levenslust en gebrek aan ideeën te compenseren door deel te nemen aan trends, hy pes, rages, of hoe je 't ook wil noemen. Deze vorm van padvin derij kan worden omschreven als neo-puerilisme.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2021 | | pagina 22