Daarmee zijn we aanbeland bij het Challenge-deel van de samenleving. Binnen dat segment vinden we degenen terug die een uitdaging niet schuwen. Ook en vooral omdat ze niet ge speend zijn van enig avontuur in hun leven, om maar te zwij gen van zingeving. Hier wemelt het van de mensen die zich wentelen in neo-puerilisme. Hun manier om met de tegensla gen van het leven om te gaan is de antipode van creativiteit. Een onbestemde leegte, een totaal gebrek aan originaliteit en een chronische geneigdheid om op te gaan in massapsychoses, zorgt voor een kruidenmengsel dat de moderne padvinder er toe aanzet in een trance van nietszeggendheid te geraken en deel te nemen aan de meest groteske nonsens die hem in hun greep hebben. De meest recente uitdaging die ons, westerse-mensen-zonder- missie overspoelt, is getiteld: Jerusalema-Challenge. Voorzien van een hashtag oogt het zelfs nog beter, meer catchy. Dan kun je het onder je profiel posten op sociale media en toon je aan de buitenwereld hoe gemeenschapsgezind je wel niet bent. Heel kenmerkend voor onze Challenge-samenlevingen zijn de daarbij horende infantiliteit en sociale dwang. Want wat krijg je gratis en voor niks bij al deze Challenges? Inderdaad, de dwangmatig, bijna neurotisch opgedrongen 'vraag' om eraan deel te nemen. Overal zie je volwassen mensen plots buiten staan, naast hun bedrijf, of naast het ziekenhuis waar ze werkzaam zijn. Met mondmaskers op, staan ze daar te dansen zoals kleuters tijdens de jaarlijkse opendeurdag op school. Het Universitair Zieken huis van Gent bijvoorbeeld, 'ging de Jerusalema-Challenge aan'. (Bron: Het Laatste Nieuws, 27 augustus 2020.) Een groep van ongeveer tweehonderdvijftig jolige medewerkers vatte post op het grasveld naast het kinderziekenhuis en ondernam, met de handjes in de lucht, een vaak weinig geslaagde poging tot dansen. Om een en ander in goede banen te leiden, hadden een arts en adjunct-hoofdverpleegkundige er zowaar een dans school bijgehaald. Een technisch medewerker werd aangesteld als deejay. Vanuit de ramen op de verschillende verdiepingen van het ziekenhuis konden patiënten en andere kijklustigen de dansende helden van de zorg toejuichen. Jaaahaa, wat een lol! Maar naast de Challenge is er de onderliggende gedachte. Want wat is een Challenge nu zonder onderliggende gedachte die haar van een beetje geloofwaardigheid moet voorzien? Het ont beren daarvan zou zo'n uitdaging tot weinig meer maken dan leeg en goddeloos vertier! Neen, een uitdaging, en mensen die die uitdaging aangaan, helden dus, leven niet in ledigheid. De zin van hun existentie kan en mag er niet uit bestaan dingen te doen, enkel en alleen ter wille van die dingen zélf. Dat zou zoiets zijn als 'l'Art pour l'Art', 'Kunst om de Kunst'. Zonder be tekenis. Zonder zingeving. Nu is die gauwgauw gefabriceerde gedachte die de Challenge van een noemer voorziet deze: '(Als een kleuter in groep staan dansen is) een symbool van hoop'. Yep. Een symbool van hoop! 'Hoop' is natuurlijk een pracht van een begrip. Over koepelend ook, als concept. Je overhuift er dusdanig veel mee. Eigenlijk kan je 'r niks mee misdoen. Momenteel bied je bij voorbeeld hoop aan de mensen, die thuis liggen te lijden als gevolg van die hele coronasituatie. Door een soort van slechte poging tot regendans te beoefenen, haal je al die bij na-doden en op de rand van de suïcidaliteit balancerende ongelukkigen uit hun miserie. Want wat is er nu, in tijden als de onze, hoop gevender dan het aanschouwen van een stel dertigers, veerti gers, vijftigers en godbetert enkele zestigers die samen de vro lijke Frans staan uit te hangen? Ik probeer me altijd voor te stellen hoe zulks in z'n werk gaat. Wellicht komt een of andere olijke arts des ochtends bij de kof fie met het idee aanzetten 'om eens iets ludieks te doen'. "Mis schien moeten we eens met z'n allen meedoen aan de Jerusale ma-Challenge!" oppert daarop een manisch-optimistisch inge stelde verpleegkundige. "Suuuuperleueukü!" scanderen vervol gens alle andere positivomanische medewerkers. Plots zien dan Karei, die aan terminale longkanker lijdt, en Liesbeth, die net een miskraam heeft gehad, hun verpleegkundigen naar buiten lopen. Terwijl al lang overleden familieleden zich verzamelen rond Kareis bed, om hem naar het hiernamaals te begeleiden, en Liesbeth een hevige paniekaanval doorstaat, bieden buiten, op het grasveld van eer, hun verzorgenden hoop.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2021 | | pagina 23