DE BEDELAAR O* O O Robert wrong zich tussen de massa shoppers die de autovrije winkelstraten vulde. Het had enkele dagen flink geregend, maar nu scheen de lentezon volop en de temperatuur klom aardig hoog op. Geen wonder dat zoveel mensen de lokroep niet konden weerstaan. Hij hield wel van die gezellige drukte, de overvolle terrasjes, de winkels waar mensen zwaar beladen met aankopen bij het buitengaan de klanten hinderden die 2 naar binnen wilden, van de straten en pleinen waar je maar yy moeizaam vooruit raakte, op het ritme van de slenterende me nigte, compleet met jengelende kinderen. Hier en daar waren er knelpunten, waar iemand de doorstro ming bemoeilijkte. Daar links stond een jongeman te zingen, zichzelf begeleidend op een gitaar. Een hond lag aan zijn voe ten. Sommige mensen bleven staan luisteren, anderen wurm den zich onverstoorbaar door de haag van toehoorders. Iets verderop zag hij een levend standbeeld, een man die minuten lang roerloos op een bankje stond, gehuld in een grijs gewaad dat hem van kop tot teen bedekte, en enkel even in beweging kwam voor een sierlijke bedanking telkens als iemand wat geld in zijn mandje wierp. Vooral kinderen leken belangstelling te hebben voor zijn act. En daar stond een jonge vrouw, jong lerend met kegels en ballen. Ze deed het behoorlijk professio neel, maar wist maar weinig kijkers te boeien. Er zaten ook enkele bedelaars, die helemaal niets deden, en ge woon wachtten tot iemand een muntstuk in hun bekertje gooi de. Sommigen zaten er passief bij, anderen gedroegen zich vrij agressief. Enkelen hadden een kartonnen bordje bij zich met uitleg over hun situatie. K Het tafereel rieP vragen bij hem op. Wie zou hier nu eigenlijk het meest verdienen? En welke factoren spelen daarbij een rol? Ik hoor vreemde dingen. De pauwvan Marcel Obiak 1936, Buvingen) verscheen in Een eeuwig eind, Poëziecentrum, Gent, 2008. Scholekster van Remco Ekkers 1941, Bergen) verscheen in Praten met een reiger, Leopold, Den Haag, 1986. Mythe van de Schreeuwuil van Erick Kila 1954, Den Haag) verschijnt hier voor het eerst. spreeuwen worstelen zich luidruchtig door van Marleen de Cree 1941, Bree) verscheen in Brut Impérial, Poëziecentrum, Gent, 1992. Torenvalk van Bert Bevers 1954, Bergen op Zoom) verscheen in Afglans, Uitgeverij Wel, Bergen op Zoom, 1997. Winterkoninkje van Christina Guirlande 1938, Moerzeke) verscheen in Sporen in een holle weg, Het Punt, Dendermonde, 2016. De titel is ontleend aan Wandeling van Frans Budé

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2021 | | pagina 39