DE
BEDELAAR
O*
O
O
Robert wrong zich tussen de massa shoppers die de autovrije
winkelstraten vulde. Het had enkele dagen flink geregend,
maar nu scheen de lentezon volop en de temperatuur klom
aardig hoog op. Geen wonder dat zoveel mensen de lokroep
niet konden weerstaan. Hij hield wel van die gezellige drukte,
de overvolle terrasjes, de winkels waar mensen zwaar beladen
met aankopen bij het buitengaan de klanten hinderden die
2 naar binnen wilden, van de straten en pleinen waar je maar
yy moeizaam vooruit raakte, op het ritme van de slenterende me
nigte, compleet met jengelende kinderen.
Hier en daar waren er knelpunten, waar iemand de doorstro
ming bemoeilijkte. Daar links stond een jongeman te zingen,
zichzelf begeleidend op een gitaar. Een hond lag aan zijn voe
ten. Sommige mensen bleven staan luisteren, anderen wurm
den zich onverstoorbaar door de haag van toehoorders. Iets
verderop zag hij een levend standbeeld, een man die minuten
lang roerloos op een bankje stond, gehuld in een grijs gewaad
dat hem van kop tot teen bedekte, en enkel even in beweging
kwam voor een sierlijke bedanking telkens als iemand wat geld
in zijn mandje wierp. Vooral kinderen leken belangstelling
te hebben voor zijn act. En daar stond een jonge vrouw, jong
lerend met kegels en ballen. Ze deed het behoorlijk professio
neel, maar wist maar weinig kijkers te boeien.
Er zaten ook enkele bedelaars, die helemaal niets deden, en ge
woon wachtten tot iemand een muntstuk in hun bekertje gooi
de. Sommigen zaten er passief bij, anderen gedroegen zich vrij
agressief. Enkelen hadden een kartonnen bordje bij zich met
uitleg over hun situatie.
K Het tafereel rieP vragen bij hem op. Wie zou hier nu eigenlijk
het meest verdienen? En welke factoren spelen daarbij een rol?
Ik hoor vreemde dingen. De pauwvan Marcel Obiak 1936, Buvingen)
verscheen in Een eeuwig eind, Poëziecentrum, Gent, 2008.
Scholekster van Remco Ekkers 1941, Bergen) verscheen in Praten met
een reiger, Leopold, Den Haag, 1986.
Mythe van de Schreeuwuil van Erick Kila 1954, Den Haag) verschijnt
hier voor het eerst.
spreeuwen worstelen zich luidruchtig door van Marleen de Cree 1941,
Bree) verscheen in Brut Impérial, Poëziecentrum, Gent, 1992.
Torenvalk van Bert Bevers 1954, Bergen op Zoom) verscheen in
Afglans, Uitgeverij Wel, Bergen op Zoom, 1997.
Winterkoninkje van Christina Guirlande 1938, Moerzeke) verscheen in
Sporen in een holle weg, Het Punt, Dendermonde, 2016.
De titel is ontleend aan Wandeling van Frans Budé