DE ANTIPENARIEMAN Antwerpse kolommen (2) O* O In 2018 krijgen de vijf Antwerpse wijken met postcode 2018 subsidie van de gemeente voor een kunstwerk in de openbare ruimte. Zurenborg selecteert een ontwerp van de Nederlandse kunstenaar Nick Hullegie. Een tweedimensionale giraffe op 5 ware grootte. Er komt een uitgebreid artikel in de wijkgazet en qj het ontwerp wordt met open armen ontvangen. Een giraffe is O een aaibaar dier, ook al is hij van aluminium. Als locatie komen twee pleintjes in aanmerking. Op een ervan 30 staat al iets. Weliswaar een gedrocht, maar een beschermd ge- g drocht. Het mag daar niet weg van Monumentenzorg. Blijft jg over het enige grasveldje van de wijk, op een rondpunt met een welige sierkers. Intussen is het gaan gisten in het creatieve brein van de kun stenaar. Hij nodigt me uit voor een interview, op het terras van 5 café Moeskop, aan de Dageraadplaats. Bij twee Duveltjes ont hult hij helemaal klaar te zijn met die giraffe. Hij voelt er niets meer bij. Hij laat een foto zien van een ontwerp met een schuinstaande ladder waarop een stoel balanceert, waarop een tweede schuinstaande ladder balanceert. "Penarie noem ik het. Het rondpunt is een mooie plek. Op zo'n rondpunt is er telkens een nieuw moment dat je af kunt slaan. Ik associeer dat met de overgangen in de sculptuur." Volgens Nick zal het witgelakt een mooi contrast vormen met de boom, in alle jaargetijden weer op een andere manier. De voorpagina van de eerstvolgende wijkgazet is gevuld met foto's van de twee ontwerpen, met daarboven in grote letters de stellige tekst: 'Giraffe Nee! Penarie Ja.' In een van de zes straten die uitkomen op het rondpunt, bijna op de hoek, woont Swa, in zijn eentje. Hij is een buitenmens. Je komt hem altijd tegen op de Dageraadplaats, in korte broek, ook bij strenge vorst en striemende hagel Ziin h u waardig voor zich uit. Hij is altijd ODgfruiirJ \a gt hil Penarie aanstaande is. Hij is bang dft ktod 1 "iet sinds nachtbrakers in de verleiding ra kprfnm u fen en dronken men. "Daar komen Wüta, Ik voer aan dat de constructie belkend fs OD Van/' beeld interesseert me niet Denk PPnc "Het gebeuren. Ze breken armen enle me"Sen kan breken hun rug. Ze knotsen mPt u 'u preken hun ribben. Ze Wat als bij nacht iemand in m v**) °P stenen rand. van?" Hij wil het er niet hii i T3 en niemand heeft er weet ontwaardiging heeft hij van de60 Zltt0n'. °p vleu§eIs van ver collage getaiutedd waar I w VOOrpaglna van de Gazet een narie Nee! Hij heeft hem achter 7" °msewisseld: Giraffe Ja! Pe- heie wijk kopieën VMs^eW Hij veroach^da^d'e'h m het geweer zullen knmPn 1 dat de bewoners fel Wijl we op de stoeo voo^ü' menSen met kinderen. Ter- lig Gaston voorbij, medianen in t6 k°mt toeval" de wijkgazet. Kunst kan hem gesto"en'worde0°fdreda?eUr Va" opgezet met verhasnelintr van^-- orden, maar hij is niet gepassioneerd in de aanval p Voorpa£ina- Hij 8aat meteen sprek, buik fan bufk, da^iin" on^df1 M heWg De vrouw van Gaston rnpni- u m een ^andgemeen. te doen. °ept hem Van verre boodschappen gewijd. DoÏdeXg dgaJraanevoomfer ^d 'let beeid worden In- Bij de aanblik detSS™!?1' het geplaatst' van tien robuuste schroeven besef ik da? de,mplaat' v°°rzien stand zinloos zai zijn. C?ó afetand T prijzend te volgen operatie mis plaatst die van Antwerpen^v?11 ge" het kunstwerk staan hekken Swa heeft EUr°Pa' °m ges aan bevestigd In dfwM?', van zi'n sloeg niet aan '6 26 V6rder nerSens- 2|n actie rondpauntteH?"isd?endoOTdnnen de. feeste,iikhed<m bij het Op het terras vinh?t 1- weergoden begunstigde middag. onder kleurige parasols.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2021 | | pagina 42