DE ANTIPENARIEMAN
Antwerpse kolommen (2)
O*
O
In 2018 krijgen de vijf Antwerpse wijken met postcode 2018
subsidie van de gemeente voor een kunstwerk in de openbare
ruimte. Zurenborg selecteert een ontwerp van de Nederlandse
kunstenaar Nick Hullegie. Een tweedimensionale giraffe op
5 ware grootte. Er komt een uitgebreid artikel in de wijkgazet en
qj het ontwerp wordt met open armen ontvangen. Een giraffe is
O een aaibaar dier, ook al is hij van aluminium.
Als locatie komen twee pleintjes in aanmerking. Op een ervan
30 staat al iets. Weliswaar een gedrocht, maar een beschermd ge-
g drocht. Het mag daar niet weg van Monumentenzorg. Blijft
jg over het enige grasveldje van de wijk, op een rondpunt met een
welige sierkers.
Intussen is het gaan gisten in het creatieve brein van de kun
stenaar. Hij nodigt me uit voor een interview, op het terras van
5 café Moeskop, aan de Dageraadplaats. Bij twee Duveltjes ont
hult hij helemaal klaar te zijn met die giraffe. Hij voelt er niets
meer bij. Hij laat een foto zien van een ontwerp met een
schuinstaande ladder waarop een stoel balanceert, waarop een
tweede schuinstaande ladder balanceert. "Penarie noem ik het.
Het rondpunt is een mooie plek. Op zo'n rondpunt is er telkens
een nieuw moment dat je af kunt slaan. Ik associeer dat met de
overgangen in de sculptuur." Volgens Nick zal het witgelakt
een mooi contrast vormen met de boom, in alle jaargetijden
weer op een andere manier.
De voorpagina van de eerstvolgende wijkgazet is gevuld met
foto's van de twee ontwerpen, met daarboven in grote letters de
stellige tekst: 'Giraffe Nee! Penarie Ja.'
In een van de zes straten die uitkomen op het rondpunt, bijna
op de hoek, woont Swa, in zijn eentje. Hij is een buitenmens.
Je komt hem altijd tegen op de Dageraadplaats, in korte broek,
ook bij strenge vorst en striemende hagel Ziin h u
waardig voor zich uit. Hij is altijd ODgfruiirJ \a gt hil
Penarie aanstaande is. Hij is bang dft ktod 1 "iet sinds
nachtbrakers in de verleiding ra kprfnm u fen en dronken
men. "Daar komen Wüta,
Ik voer aan dat de constructie belkend fs OD Van/'
beeld interesseert me niet Denk PPnc "Het
gebeuren. Ze breken armen enle me"Sen kan
breken hun rug. Ze knotsen mPt u 'u preken hun ribben. Ze
Wat als bij nacht iemand in m v**) °P stenen rand.
van?" Hij wil het er niet hii i T3 en niemand heeft er weet
ontwaardiging heeft hij van de60 Zltt0n'. °p vleu§eIs van ver
collage getaiutedd waar I w VOOrpaglna van de Gazet een
narie Nee! Hij heeft hem achter 7" °msewisseld: Giraffe Ja! Pe-
heie wijk kopieën VMs^eW Hij veroach^da^d'e'h
m het geweer zullen knmPn 1 dat de bewoners fel
Wijl we op de stoeo voo^ü' menSen met kinderen. Ter-
lig Gaston voorbij, medianen in t6 k°mt toeval"
de wijkgazet. Kunst kan hem gesto"en'worde0°fdreda?eUr Va"
opgezet met verhasnelintr van^-- orden, maar hij is niet
gepassioneerd in de aanval p Voorpa£ina- Hij 8aat meteen
sprek, buik fan bufk, da^iin" on^df1 M heWg
De vrouw van Gaston rnpni- u m een ^andgemeen.
te doen. °ept hem Van verre boodschappen
gewijd. DoÏdeXg dgaJraanevoomfer ^d 'let beeid worden In-
Bij de aanblik detSS™!?1' het geplaatst'
van tien robuuste schroeven besef ik da? de,mplaat' v°°rzien
stand zinloos zai zijn. C?ó afetand T
prijzend te volgen operatie mis
plaatst die van Antwerpen^v?11 ge"
het kunstwerk staan hekken Swa heeft EUr°Pa' °m
ges aan bevestigd In dfwM?', van zi'n
sloeg niet aan '6 26 V6rder nerSens- 2|n actie
rondpauntteH?"isd?endoOTdnnen de. feeste,iikhed<m bij het
Op het terras vinh?t 1- weergoden begunstigde middag.
onder kleurige parasols.