PAPERPOLICE rig jaar een rapper als stadsdichter aangewezen. Diversiteit gaf de doorslag bij de sollicitatieprocedure en niet het feit dat rijm bij rappers een hoog Sinterklaasgehalte garandeert. Na een maand of wat bleek dat de man in kwestie een crimineel verle den had. Dus hup, rijmelaar de deur uit. Mijn eigen woonplaats dan. Die beschikt nog steeds niet over een stadsdichter, maar het stadsbestuur heeft wel plannen in die richting. Er is zelfs al een ambtelijke notitie verschenen die de zaak in beweging moet brengen. En wat blijkt voorlopig de voornaamste eis te zijn? De stadsdichter moet jong zijn, zo jong mogelijk. Be schikken over de jongste stadsdichter van het land, zou dat geen mijlpaal zijn? - aldus nog steeds de ambtelijke notitie. Moeten we nu denken aan een dichter in de wieg? Uiteindelijk deed ik het gemeentebestuur een tegenvoorstel: stel een oude, een zeer oude dichter aan. Liefst eentje van boven de honderd. In beide gevallen, zo jong of zo oud mogelijk, maak ik met mijn drieënzeventig jaren namelijk geen kans. Want bai de wee, wie wil er onder deze condities nog stadsdichter worden? En voor een schijntje (de eer) zijn poëzie ondergeschikt maken aan de wensen van een stadsbestuur dat het artistieke niveau nastreeft van een zevenjarige. P.S. Alleen voor een ton per jaar neem ik aanvaarding van het ambt in overweging. En ik wil kunnen beschikken over een as sistent-stadsdichter voor de buitengebieden. Jürgen O. Olbrich (1955) is een Duitse kunstenaar, die woont en werkt in Kassei. Hij is al zijn leven lang betrokken bij Mail Art. Met enkele foto's van PAPERPOLICE breng ik in deze Ballustrada een project onder de aandacht dat Olbrich startte in 1989. Voor dit doorlopende project verzamelt en sorteert hij 'documenten' uit papierafvalcontainers: tijdschriften, een agenda, een toegangsbewijs, een kookrecept, een stuk krant, een menukaart, een bijsluiter, een reclamefolder, een buskaar tje, een briefkaart met 'Groeten uitenzovoorts. Hij voorziet ze van het stempel PAPERPOLICE en laat ze door studenten in speciaal ontworpen pakpapier tot raadselachtige pakketjes van diverse omvang maken. Die pakjes worden in een expositie ruimte uitgestald en bezoekers worden uitgenodigd zo'n tot kunstwerk omgevormd pakje mee te nemen naar huis. Zijn die bezoekers bestand tegen hun nieuwsgierigheid Dat blijft voor ieder pakje opnieuw een vraag. Voor Olbrich stopt het proces echter na de tentoonstelling en start hij weer met een nieuwe fase van het project.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ballustrada | 2021 | | pagina 4