öMrQüffi
Jos Boone
HOUTHANDEL EN
ZAGERU
Den iersten
iesere van Jan de Rooy
zraj/
LAREN
luxe motorsloepen
voor beroeps- en
pleziervaart
Je moet het natuurlijk
zelf weten...
QJHhn/
JiurmAiwu))
fvlWt-, CAsJleJi
muil
SCHEEPSTIMMERWERF
Vos. Voor de liefhebber
16
reparatie betimmeringen
restauratie rondhouten
nieuwbouw
(proefvaart op afspraak mogelijk)
kortenhoefsedijk 189, kortenhoef
tel. 035/(6)562932
BOAT EQUIPMENT
JwuLënv jurosiv.
O/LA/
035-5311021-
17
Hettie Verkaart
Een van de deelnemers aan de
HENDRIK WILLEM VAN LOON
HARDZEILDAG die dit jaar op
19 en 20 juli voor Veere verzeild
zal worden is Jürgen Prasse
met de La Gaffe YE 46.
De eerste hoogaars die ooit in ijzer
werd gebouwd: "een vaartuig van
bijzondere stabiliteit en
zeewaardigheid, zeer snel en van
prima materiaal"
Over het bouwjaar en de bouwplaats
van dit schip zijn twee versies in
omloop:
Twee versies
De YE 46 zou ongeveer in I886 op de
werf van de gebroeders Paans aan
de Rodevaart bij Moerdijk gebouwd
zijn, in opdracht van de heer
Kakebeke te Oude Tonge.
Daarna is het schip doorverkocht
naar Yerseke. Het werd
overgenomen door het Rijk en
gebruikt door de visserijpolitie, die
daar juist in het leven geroepen was,
als inspectieschip ter uitoefening van
controle op de daar gelegen
oesterpercelen en visvangst.
De volgende eigenaar werd Jan de
Rooy, bijgenaamd "de Roeter". Hij
heeft het vaartuig het langst in zijn
bezit gehad. Het schip werd gebruikt
om mosselen naar België te brengen,
vooral naar Brussel.
Andere bronnen, waaronder de heer
J. van Beylen, vermelden dat het
schip in I896 in Alkmaar gebouwd is
door een van de twee daar in bedrijf
zijnde werfjes. Op zich roept dat
vraagtekens op Een Zeeuws schip
al zo vroeg in Alkmaar op deze wijze
gebouwd. Ook de stadsarchivaris
van Alkmaar heeft hevige twijfels of
wel men een geklonken schip kon
bouwen daar ter plaatse in die tijd.
De eerste eigenaar in deze versie is
ene Jan de Rooy uit Yerseke. Dat kan
op zich al verwarring wekken want er
waren meer Jannen de Rooy.
Vreemde ijzeren eend
In Zierikzee wordt verteld dat de YE
46, rond de eeuwwisseling ook nog
onder registratie nummer YE 91
gevaren heeft. Zo'n ijzeren hoogaars
moet in die tijd zeker een vreemde
eend in de bijt geweest zijn in de
haven van Yerseke.
Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak
heeft de familie de Rooy er een
smokkelscheepje van gemaakt.
Uit deze tijd stamt de anecdote dat
een lading jenever bedekt met turf
vervoerd werd. Bij kontrole gevraagd
naar de aard van de lading moet de
schipper geantwoord hebben
"Brandstoffen!"
Lang sukses hebben zij niet gehad
met dat smokkelen. Na twee keer
betrapt en gewaarschuwd te zijn
werd het schip, bij een derde
poging, door verraad aangehouden
en in beslag genomen door de
Belgische douane.
Christina
Op I5 november I92I is het schip in
België verkocht, omgebouwd tot
jacht en onder de naam "Christina"
opnieuw in de vaart gekomen. Later
werd het ook nog tot "Zeehond"
omgedoopt.
Het schip is nog verschillende keren
van eigenaar gewisseld. Een van hen
heette Jan van der Ree.
Tot rond I960 is het in bezit geweest
van de familie d' leteren. Tijdens een
zware storm in het Tholense Gat is
het schip omgeslagen, waarna ze
jaren op de helling van de werf in
Veere heeft gelegen.
La Gaffe
Daarna heeft het schip geruime tijd
in Friesland in de buurt van Sneek
rondgevaren. Toen het jaren later bij
de werf Sondy in Almere lag was de
naam van de thuishaven achterop
het boeisel overgeschilderd maar
nog goed leesbaar: Uitwellingerga.
In I988 werd de La Gaffe door Jürgen
Prasse gekocht. Hij zocht bij Sondy
informatie over een ander schip, zag
de La Gaffe en het was "liefde op het
eerste gezicht". Het schip was in zeer
slechte staat van onderhoud en werd
in noeste arbeid gerestaureerd. De
heer Prasse berekende dat hij met
twee vrienden zo'n 3000 uur aan het
schip gewerkt heeft.
Einde juni hoopt Jürgen Prasse met
"Den Iesere van Jan de Rooy" de
haven van Yerseke binnen te lopen.
peter
schouten
Winkelschip "Helena Maria"
Maisbaai 1Jachthaven
Middelburg
K Telefoon (0118) 62 99 13
rj>rf t ni}-7iy'>j2'7'7'2r n n^jrrrïy^
/Z//J&O