Hoogaarzen en Hengsten Voorwoord "%ÖiLBU¥§ BEW. EX. Van de vloot van ruim 1000 hoogaarzen en hengsten die er ooit over de Zeeuwse wateren voeren is het merendeel verdwenen. De Stichting Behoud Hoogaars probeert bij te houden welke van deze schepen nog bestaan, waar ze zich bevinden en in welke conditie de schepen verkeren. Wie over aanvullende informatie beschikt wordt verzocht kontakt op te nemen met de stichting, via het postadres of tel. 0118-471324. Jaar Naam Reg/Zeil Lengte Bouwer/werf Eigenaar Authentieke hoogaars - visserman 1900 Andries Jacob YE 36 14.85 Duivendijk St. Beh. Hoogaars. 1878 Vrouwe Adriana ARM 17 13.80 Meerman St Museumhaven Z.Zee Houten hoogaarsjachten 1909 De Wet 14.15 Stam W. van Eeken 1913 Jetty ARM 4/0B 3 13.90 de Klerk S. Boonstra 1920 Mosselman YE 167 13.80 Duivendijk E. Klok 1925 Windroos VA 78 14.25 Annemans W.van Rootselaar 1928 Alcyon 2 15.00 de Klerk J. Dendecker 1932 Geertrui VLI 3/VA 43 14.69 Verras Boskalis 1932 Aeremuenaer ARM 27 15.82 Meerman A.J.v.d. Stolpe 1932 Banjaard TH 29/VB 16 12.23 Duivendijk P. Rinkes 1937 Seepaerd 08.75 Meerman D. Perjee 1938 Atalante VB 24 11.94 Duivendijk A.A. Eecen 1939 Patrice 10.00 Versteeg L. v/d Berg 1946 De Coene Haan 11.30 Verras R.J. de Raadt 1949 Banckert VB 27 11.00 Meerman B. Schutte 1961 Gornaet 10.80 Meerman Naar Duitsland 1984 De Gekroonde Liefde 09.00 Rem J. Gaarenstroom Houten hoogaarzen uit de vaart of in restauratie 1902 Triton TH 2 13.30 Duivendijk R. Kotoun 1920 BRU 24 14.50 Stam Museum Antwerpen 1929 Dolfijn 2 VC 168 09.00 Duivendijk Museum Antwerpen 1940 Vrouwe Patricia 08.60 Hitters F. Haagen 1944 Passe Partout 10.00 Versteeg Museum Antwerpen 1959 Willemijne 10.00 Meerman G. Sieg 1962 Kraagbeer 10.00 Meerman Weppler/Kiel Houten hengsten 1898 Den Bruinen YE 96 13.50 Verras J. Broeckaert 1900 Pegasus 11.50 Verras C. Drijver 1903 Jonge Josef OC 14 10.50 de Klerk F.C. Marckman 1908 Drie Gebroeders TH 49 11.75 Verras St. Beh. Hoogaars 1908 Jan Korneel TH5/CLN 15 11.25 Verras R. Bringman Elft Verras W. Schuurman Stalen hoogaarzen van 50 jaar of ouder 1886? La Gaffe YE 46 13.40 Paans J. Prasse/Hannover 1902 Jenny 3 (ex-Maaike II) YE 38/VA 101 14.81 T. Visser 1925 Turc OB 7 12.60 v. Damme B.J.M. v. Gils 1940 Booze Bison VC 180 10.33 de Klerk A. Bijlard 1938 Vrouwe Saskia OC 49 08.65 Waveren W. Dragt 1946 Reymerswale VB 84 13.65 Meyntjes J. van Kampen 1 In dit nummer: Overzicht schepen Voorwoord 700 jaar Veere 'k Oop da'je vee mag vange Serviesgoed terug op de Jetty Den iersten iesere van Jan de Rooy Een zeilwedstrijd te Veere Evenementen 1996 Een nieuw tuig voor de YE 36 Project Zeeland Maritiem Schepennieuws - De Halve Maen - La Gaffe - Booze Bison - De Wet - Passé Partout Drs. W.T. van Gelder commissaris van de koningin in de Provincie Zeeland genieten van de Zeeuwse wateren en de Zeeuwse natuur. Als schepen, die mensen een kans bieden te genieten van een enerverende vorm van uissehersulööi zeilsport. Als ideale mogelijkheid voor ontspanning en gezelligheid. Als varende uitkijkposten om te genieten van de schoonheid van het water en het land. Zeeland is op het water nog mooier dan op het land. En vanaf een echte hoogaars is Zeeland nog mooier dan vanaf welk ander vaartuig ook. Voor de Stichting Behoud Hoogaars is er dan ook maar een wens denkbaar: een behouden vaart tot in lengte van jaren. De geschiedenis en de cultuurhistorie van Zeeland zijn onlosmakelijk verbonden met het water, met de zee en zee-armen. In de laatste decennia hebben vaak de nadelen van al dat water in het brandpunt van de belangstelling gestaan. Daarin was het water de voortdurende dreiging, welke alleen met de hoogste kosten het hoofd kon worden geboden. Het water was ook de vijand, die in ieders herinering nog zo recent, duizenden doden veroorzaakte. En het water was ook de hindernis voor de ontwikkeling, die slechts met veel kosten was te overbruggen. De positieve band van Zeeland met het water dreigde hierdoor soms uit het beeld te verdwijnen. Het water heeft door alle eeuwen heen de Zeeuwen welvaart geboden: In de minder bekende vroegere tijden van de eenvoudige handelsvaart; in de uitgebreid gedocumenteerde gouden tijden van de V.O.C.; in de eeuwen, die daarop volgden voor de vissers en de schippers. Tot in onze tijd toe. Het water is nog steeds het onmisbare draagvlak voor de havens, de visserij, de mossel en oesterkwekerijen en voor een belangrijk deel voor de toeristische sector. Zeeland leeft dankzij de Zeeuwse wateren. Daarom horen er in Zeeland naast alle monumenten op het land, die overigens ook vaak een band hebben met de maritieme geschiedenis, ook varende monumenten te zijn: hoogaarzen en vergelijkbare scheepstypen. Deze schepen zijn het alleen al om hun cultuurhistorische betekenis meer dan waard om behouden te blijven. Maar ook deze schepen kunnen, gelijk aan de monumenten aan de wal, een hedendaagse bestemming hebben. Als varende schepen, die mensen in staat stellen kennis te maken en te Vlissingen, .Uitzeilen der i Drs. W.T. van Gelder Jack Becht Jan Hendriksen Hettie Verkaart Hettie Verkaart Gerrit Zomer Hans Voskuil Gerrit Zomer Piet Klip Gerrit Zomer VU 17, "De Vrouwe Maatje" van L. van Eenennaam (de Brommo) omstreeks 1915.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1996 | | pagina 2