22
hun geen probleem op: 'dat is
slechts materie', wordt er dan
gezegd Vergeef mij het noemen van
zoveel namen van personen en
bedrijven, maar dankzij hun aller
inspanning en uw bijdrage kan de
hoogaars weer tot ver in de volgende
eeuw blijven varen!
In de afgelopen 7 maanden is er
ongeveer 1900 uur (onbetaald!) aan
het schip gewerkt plus zo'n 300 uur
door de scheepsbouwers Peter
Schouten en Remy en Michiel Verras.
De onvermoeibare vrijwilligers Theo
Kloet en Hans Priester hebben ruim 7
M3 eikenhout verwerkt. Er zijn 18
knieën en 13 klossen en 17 liggers
vervangen. Alle ijzerwerk, zoals
bouten en moeren, schroefas plus -
koker, motorfundatie, etc. werd
geleverd door de firma Timmerman.
Verras leverde het beslag voor roer
en achtersteven, alles naar
authentiek model. Co Ruissen
verzorgde de nieuwe schotten en
ander klein timmerwerk en Arend
Teesink nam de installatie van de
motor voor zijn rekening. Bij de
23
bevestiging van de huidgangen is
zoveel mogelijk gewerkt met Deense
nagels boven de waterlijn. Daaronder
met houten pennen en deutels.
Samenvattend
De restauratie van 'ons monument' is
een moeilijke opgave gebleken. Bij
alle details is getracht de situatie van
1900 te herstellen. Compromissen
zijn echter steeds nodig: je kunt niet
alles veranderen wat in de loop van
97 jaar is 'bijgebouwd'. Ook is niet
van elk detail meer bekend hoe dat
juist bij dit schip uitgevoerd was.
De plaatsing van de motor maakt het
nodig ook de vorm van slemphout en
achtersteven aan te passen.
Een ingrijpende consessie is gedaan
door de plaatsing van een kielbalk
onder de vernieuwde kielgang. De
licht uitgezakte vorm van het vlak
konden we hiermee 'rechttrekken' en
ook moet deze kielbalk iets meer
ruggegraat aan het schip geven.
Vanwege de aard van het
vrijwilligers-werk en het daarmee
gepaard gaande enthousiasme kon
er relatief veel tijd besteed worden
aan de selectie van het hout, het zeer
zuiver pas maken van alle inhouten
en het conserveren van een en
ander.
De stichting mag zich zeer gelukkig
prijzen met het enthousiasme van
Hans Priester en Theo Kloet. Met een
geweldige vakbekwaamheid en een
groot doorzettingsvermogen hebben
zij een hele grote klus geklaard.
Behalve met kerst en oud- en nieuw
gingen de deuren van de werkplaats
elke ochtend om half acht open: ook
bij 15 graden vorst I
Ik ben van mening dat we mogen
terugzien op een zeer geslaagde
restauratie: Wegens het ontbreken
van voldoende fondsen zal de
werflocatie weer ontmanteld zijn.
Theo en Hans zouden er niet
tegenop gezien hebben de
restauratie van de TH 49 aan te
pakken 111
De nieuwe voorsteven wordt gezaagd
Trots bekijkt Peter Schouten het resultaat
Hans Priester: de figuurzaagspecialist
Kont van de YE 36 met nieuwe achtersteven en slemphout