Hoogaarzen en Hengsten oorwoord Ï>£lbur<L T) t)- 31 Van de vloot van ruim 1000 hoogaarzen en hengsten die er ooit over de Zeeuwse wateren voeren is het merendeel verdwenen. De Stichting Behoud Hoogaars probeert bij te houden welke van deze schepen nog bestaan, waar ze zich bevinden en in welke conditie de schepen verkeren. Wie over aanvullende informatie beschikt wordt verzocht kontakt op te nemen met de stichting, via het postadres of Gerrit Zomer, tel. 0118-471324. Jaar Naam Reg/Zeil Lengte Bouwer/werf Eigenaar Authentieke hoogaars - visserman 1900 Andries Jacob YE 36 14.85 Duivendijk St. Beh. Hoogaars. 1878?? Vrouwe Adriana ARM 17 13.80 Meerman St Museumhaven Z.Zee Houten hoogaarsjachten 1909 De Wet HA 142 14.15 Stam W. van Eeken 1913 Jetty ARM 4/OB 3 13.90 de Klerk Stichting Jetty 1925 Windroos VA 78 14.25 Annemans M.I. Platschorre 1925 Alcyon 2 15.00 de Klerk St. Beh. Hoogaars 1932 Geertrui VLI 3/VA 43 14.69 Verras Boskalis 1932 Aeremuenaer ARM 27 15.82 Meerman A.J.v.d. Stolpe 1932 Banjaard TH 29/VB 16 12.23 Duivendijk P. Rinkes 1937 Seepaerd 08.75 Meerman D. Perjee 1938 Atalante VB 24 11.94 Duivendijk A.A. Eecen 1939 Patrice 10.00 Versteeg L. v.d. Berg 1946 De Coene Haan 11.30 Verras R.J. de Raadt 1949 Banckert VB 27 11.00 Meerman B. Schutte 1961 Gornaet 10.80 Meerman Naar Duitsland 1984 De Gekroonde Liefde 09.00 Rem J. Gaarenstroom Houten hoogaarzen uit de vaart of in restauratie 1902 Triton 1920 Mosselman 1920 BRU 24 1929 Dolfijn 2 1940 Vrouwe Patricia 1944 Passe Partout 1959 Willemijne 1962 Kraagbeer Houten hengsten 1898 Den Bruinen 1900 Pegasus 1903 Jonge Josef 1908 Drie Gebroeders 1908 Jan Korneel Elft TH 2 YE 167 VC 168 YE 96 OC 14 TH 49 TH 5/CLN 15 13.30 13.80 14.50 09.00 08.60 10.00 10.00 10.00 13.50 11.50 10.50 11.75 11.25 13.00 Duivendijk Duivendijk Stam Duivendijk Hitters Versteeg Meerman Meerman Verras Verras de Klerk Verras Verras Verras P. Rinkes E. Klok Museum Antwerpen Museum Antwerpen F. Haagen J. Dries G. Sieg Weppler/Kiel J. Broeckaert C. Drijver F.C. Marckman St. Beh. Hoogaars R. Bringman W. Schürmann Stalen hoogaarzen van 50 jaar of ouder 1886? La Gaffe YE 46 13.40 Paans J. Prasse/Hannover 1902 Jenny 3 YE 38/VA 101 14.81 T. Visser 1925 Turc OB 7 12.60 v. Damme B.J.M. v. Gils 1938 Booze Bison VC 180 10.33 de Klerk M.L.A.M. van Hezik 1938 Vrouwe Saskia OC 49 08.65 Waveren W. Dragt 1946 Reymerswale VB 84 13.65 Meyntjes J. van Kampen 1947 Aladdin VB 42 12.50 Versteeg J.J. Reinders 1 Colofon Consent is een uitgave van de Stichting Behoud Hoogaars, postbus 480, 4380 AL Vlissingen tel. 0118-410045 Internet: Deltaweb.NL/SBH E-mail: Hanskole@WXS.NL Redactie: Jack Becht, Jan Hendriksen, Bonnie Joosse en Gerrit Zomer. Vormgeving en druk: Zoeteweij, Yerseke Illustraties: Han Reijnhout Foto's: B.J.M. van Gils, Zeeuws Documentatiecentrum, Fam. van Duivendijk, Jan Hendriksen, A. Blaas. ISSN-nummer: 1386-9310 In dit nummer Overzicht schepen Voorwoord Gert de Kok De van Duivendijk werf in Tholen Jan Hendriksen De schepen van van Duivendijk Gerrit Zomer De laatste hoogaars A.A. Eecen De werf van Roukema in Tholen Af. van den Dorpel De Thoolse visserstrui Bonnie Joosse Ik dee 't graag, elk trekje was weer nieuw Jan Hendriksen De bouw van een hoogaars Han Reijnhout De weervisserij Jack Becht Nieuws van de schepen Gerrit Zomer Bij de foto op de voorpagina De jachthoogaars Atalante 'gejaagd door de wind' in de buurt van Pampus. Foto gemaakt door: P. Luyendijk, Middelburg en welwillend ter beschik king gesteld door A. Eecen, eigenaar van de Atalante. Goede foto's van een Hengst of Hoog aars onder zeil zijn zeldzaam. Als beloning voor de foto voor de omslag van de Consent van 1999 stelt de redaktie het boekwerk van de Hoog aars en de visserij van Arnemuiden beschikbaar. Wie levert de foto voor de volgende Consent? Gert de Kok, gedeputeerde van de provincie Zeeland voor cultuur De Provincie Zeeland heeft iets met dat bijzondere schip, de hoogaars en de gelijknamige stichting. Op zichzelf is dat niet verwonderlijk, want de provincie heeft zelf aan de wieg gestaan van de oprichting van deze stichting. Het was in de tijd dat er in de staten van Zeeland ideeën opgingen een eigen Zeeuws jacht te verwerven. Het Friese statenjacht was een van de inspiratiebronnen. Allengs bleek een statenjacht om meerdere redenen, en zeker niet alleen vanwege de financiën, een minder geslaagd idee. Binnen de provincie waren al diverse initiatieven genomen tot het behoud van oude Zeeuwse schepen, danwel voor Zeeland karakteristieke schepen. Er werd voor gekozen hieraan geen nieuw initiatief toe te voegen, doch speciaal het werk van de Stichting Behoud Hoogaars te ondersteunen. Redenen hiervoor waren de belangrijke rol welke de hoogaars speelde in de historie van de Zeeuwse visserij en het voorhanden zijn van een redelijk aantal schepen en de benodigde kennis. In eerste instantie leidde dit besluit tot een gebruikersovereenkomst tussen de stichting en de Provincie Zeeland. Een overeenkomst die evolueerde in een aantal relaties: er ontstond een beleids matige relatie, de stichting werd aange merkt als een van de stichtingen die aktief bezig was met het behoud van het Zeeuwse culturele erfgoed en meer bijzonder de varende monumenten. Er ontstond echter ook een vriendschaps relatie. Varen met de hoogaarzen van de stichting wordt binnen bijna alle echelons van de provincie als prettig en inspirerend ervaren. De schippers en de schepen van de stichting zijn gaan leven en niet langer anoniem. De stich ting heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld. Niet alleen nam het aantal donateurs sterk toe, maar groeide ook de vloot en het aantal aktiviteiten van de stichting. De stichting wist de hard- zeildagen van Hendrik Willem van Loon uit de twintiger jaren nieuw leven in te blazen, timmerde letterlijk en figuurlijk aan de weg met de indruk wekkende restauratie van de hoogaars YE 36, ontpopte zich als een vaste partner voor akti viteiten in het kader van bijvoorbeeld Zeeland Natuurmaand, ging educatief aan de slag, maar leverde ook een belangrijke bijdrage aan de Zeeuwse maritieme geschiedschrijving. Dit themanummer over Tholen is daarvan een illustratief voorbeeld. Kortom, allerlei aktiviteiten die de provincie alle reden gaven in de onlangs vastgestelde nota "Boven het maaiveld; uitgangspunten provinciaal cultuurbeleid 1998-2000" de Stichting Behoud Hoogaars een prominente plaats te geven en aan te merken als het aanspreekpunt voor de provincie als het gaat om het behoud van de varende monumenten in Zeeland. Maar de stichting laat het daar niet bij. Evenals vele andere initiatieven wensen zij, en ik denk dat dat ook billijk is, een eigen plek, een eigen honk, een eigen werf. Ik wacht met meer dan alleen belang stelling de resultaten van het onderzoek af, dat de (on) mogelijkheden in kaart gaat brengen. Voor dit moment wens ik de stichting een goede wind, bolle zeilen, een behouden vaart, maar bovenal een uitstekende vangst toe. Schepen in de haven van Tholen, winter 1933.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 1998 | | pagina 2