NATTE VOETENWERK!
Hendrik Willem van Loon Hardzeildag 1998 Hans Kole
Achteruitgang
Voor enkele havensteden liep de strijd
tegen verzanding uit op een nederlaag;
het werden dode stadjes. Andere
plaatsen, zoals Middelburg, probeerden
met rigoreuze maatregelen hun bete
kenis als zeehaven te handhaven. Zo
werd Middelburg in het begin van de
vorige eeuw gedwongen om een
nieuwe haven aan te leggen, wilde
Zeeland's hoofdstad nog meetellen als
haven voor zeeschepen. In 1817 werd
een nieuwe haven geopend voor de
aanleg waarvan de stad in 1814 een
renteloze lening van Fl. 1.000.000,-
had weten te verkrijgen. Een goede
haven is echter nog geen waarborg dat
er vele schepen gebruik van zullen
maken. De aanleg van een nieuwe
haven heeft de stad niet mogen baten;
ondanks de goede accommodatie voor
schepen ging de betekenis van Middel
burg als havenstad snel achteruit. Het
feit bijvoorbeeld, dat er in 1845 nog
maar acht zeeschepen Middelburg als
thuishaven hadden, is tekenend voor de
toen nog maar geringe betekenis van
Middelburg op maritiem gebied.
Bewondering
Een niet aflatende strijd tegen zand en
slib moest er in het verleden worden
gevoerd om havens en haventoegangen
op diepte te houden. De mol of krabbe
laar is één van de vernuftige werk
tuigen geweest om die strijd te kunnen
voeren, vaak met succes, soms echter
minder succesvol. Wie een model van
een mol beziet, kan niet anders dan
bewondering opbrengen voor de
vindingrijkheid van onze voorouders.
d? Koninklijke
Boskalis Westminster nv
21
Hendrik Willem van Loon heeft geruime tijd in Veere gewerkt en gewoond alvo
rens hij in 1932 naar Amerika emigreerde.
Veere was in die dagen (1928) een zeer rustig stadje. Vissers uit Veere en Arne-
muiden zorgden voor bedrijvigheid in en rond de haven. De glorietijden van
nijverheid en handel van weleer waren voorbij. Door deze teruggang in economi
sche activiteit is het historisch karakter van het stadje bewaard gebleven.
Middelen voor nieuwbouw waren er immers niet. Door haar karakter waren er
een aantal mensen, die kortere of langere tijd in Veere resideerden. Hendrik
Willem, maar ook Frits Philips bijvoorbeeld. En deze twee mannen kwamen op
het idee om een Hardzeildag te organiseren zodat er weer eens wat leven in "den
garnalenketel" kwam (de meeste vissers visten op garnalen).
1928
Op 4 augustus van dat jaar kwam het
stadje in beweging. Vele genodigden
trokken naar Veere en werden
ontvangen door het gemeentebestuur.
En samen met de bevolking waren ze
getuige van de eerste Hendrik Willem
van Loon Hardzeildag. Er stond
voldoende wind en de schepen voeren
het Veerse Gat uit om ter hoogte van
Oostkapelle een boei te ronden en weer
terug te keren naar Veere. En er waren
prijzen. Geldprijzen voor de snelsten
en voor ieder deelnemend schip een
kruik jenever. De regels waren simpel.
Geen beperkingen in de zeilvoering en
geen gecorrigeerde zeiltijden. Het was
een zeer geslaagd evenement, getuige
het breedvoerig verslag in de Vlissing-
sche Courant.
1994
De Stichting Behoud Hoogaars bestaat
vier jaar. De stichting organiseert voor
traditionele scheepstypen, welke in
vroeger tijden gebruikt werden in de
visserij de Hendrik Willem van Loon
Hardzeildag. Er waren wel 8 deelne
mers!
1998
De stichting organiseert voor de vijfde
keer de Hendrik Willem van Loon
Hardzeildag. En er zijn nu 33 deelne
mende schepen. En niet alleen hoog
aarzen en hengsten, maar ook
schouwen, zalmschouwen, grundels,
zeepunters, schokkers, lemsteraken.
Een delegatie van het gemeentebestuur
20
Ontwerp van een door mensenkracht aangedreven moddermolen van F. en G. Eckhardt, 18e eeuw. Uit:
"Nederlandse zeehavens tussen 1500 en 1800" J.P. Sigmund (Amsterdam, 1989)
Werken op de grens van land en water. Voor onze
baggeraars en maritiem ingenieurs betekent dat vaak
letterlijk natte voetenwerk. Kust- en oeverwerken,
aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen,
landaanwinning en strandsuppletie, het baggeren
van sleuven voor pijpleidingen en tunnels, grote
infrastructurele werken. Het is allemaal werk voor
specialisten en bij het grootste baggerconcern ter
wereld kunnen die zich nu eenmaal niet druk maken
over een paar natte voeten. Verder hebben ze tenslotte
alles in de hand!
a
t t
Tel. +31 (0)78 69 69 000 www.boskalis.com E-mail royal@boskalis.nl
Start op 4 augustus 1928
M M I I