De Geertrui, van visserman tot jacht Hans Voskuil
KAPITAAL HOOGAARS JACHT
2
politie. Gevraagd wordt naar de naam
van 'de botter'. De botter blijkt een
hoogaars te zijn en na lang zoeken staat
in een van de zeilen nog het nummer
VLI 3. Hier neemt de agent echter geen
genoegen mee en het schip wordt ter
plekke en traditiegetrouw vernoemd
naar de echtgenoot van de eigenaar
namelijk: "Geertrui".
Bij Meerman begint de sloop van de
plastic buitenlaag. Daar waar nodig
worden reparaties verricht. De aller
grootste klus is de vervanging van de
twee kajuiten tot één. Na de mallen van
Meerman aan de grootte van het schip
te hebben aangepast om de lijnen iets
ronder te laten lopen, wordt
het nieuwe roefdek gemaakt
en geplaatst. Meerman is op
dat moment ook bezig met
de bouw van het hoogaars-
jacht "Kraagbeer".
Er wordt grondig bij Verras
en andere werven geïnfor
meerd hoe de "Geertrui" tot
zeilhoogaars kan worden
omgebouwd. De heer H.
Stapel, schipper van de
Aladdin, stuurt een foto,
tekeningen en beschrijving
hoe het een en ander op zijn
schip is uitgevoerd.
De Geertrui krijgt Helle-
voetsluis als thuishaven.
Vanuit deze haven worden
de tochten naar Engeland,
Denemarken en Zweden
ondernomen. Het onderhoud
Op de werf 'Moed en Trouw' van Petrus Verras te Paal, Zeeuws Vlaanderen, wordt
in 1932 de laatste hoogaars voor de visserij gebouwd. Het schip wordt niet meer
uitgevoerd als zeilschip, doch als motorhoogaars. Als VLI 3 laat Lein de Nooijer
zijn nieuwe schip op 20 augustus 1932 inschrijven in het visserijregister.
De volgende gegevens over de levensloop van deze visserman vinden we in het
Consent:
20-8-32
06-04-50
20-07-50
13-11-51
31-01-56
21-12-57
23-01-65
VLI 3
ARM 15
ARM 15
ARM 10
ARM 5
de vrouwe Grietje, gebouwd door Petrus Verras te
Paal
Verkocht aan zoon Lein de Nooyer te Vlissingen
Nieuwe naam: de vrouw Clasina
Verkocht aan Joris Meulmeester te Arnemuiden en
herdoopt in 'de vrouw Jannetje'
Verkocht aan D. van Belzen Arnemuiden
G. van Belzen, Arnemuiden
Doorgehaald in visserijregister en als jacht verkocht.
In 1962 verschijnt er in de kranten een advertentie
waarin een luxe hoogaars te koop wordt aangeboden.
De familie Van der Flier besluit eens een kijkje te
nemen in Monnickendam. Hier zien zij voor het eerst
de "Geertrui". Het schip staat inmiddels in de witte
polyester en heeft een kort stompje als mast. Het
ruim is overdekt tot aan het stuurkot. Een 18 pk
diesel is ingebouwd voor de voortstuwing. Na
inspectie van het schip wordt de vraagprijs toch wat
aan de hoge kant bevonden en de verkoop gaat niet
door. Maar als je je hart hebt verpand aan een hoog
aars dan zal zij er komen. Door onderhandelen wordt
de aankoopprijs bijna gehalveerd. Op de eerste reis
van Monnickendam naar Arnemuiden wordt het
schip in Amsterdam aangehouden door de water-
TE KOOP AANGEBODEN
In excellente conditie.
Zeer zmwaardig,
Afmeting plm. !4iax 4,5 ra,
Ingebouwde hulp-dieselmotor.
Luxueuze betimmeringen.
JBü. tel. 02500-34S92 's-maandags t/m vrijdags
des morgens van 9—10 uur»
3
ophalen van het zwaard geconstateerd
dat het zwaard is gescheurd en onher
stelbaar beschadigd. De expert van
Hudig Co constateert: Het eiken
houten SB-zwaard, lang 4500 mm,
grootste breedte 900 mm, dik 100 mm,
is op 2 plaatsen in langsrichting
gescheurd en als onherstelbaar aan te
merken. De schade-expert merkt voorts
op 'dat in 1966 de beide zwaarden al
waren vernieuwd'. Ten aanzien van de
oorzaak van deze schade deelt de
schipper mede, dat op genoemde
datum de windkracht circa 5 had
bedragen en men de kluiver had inge
haald, doch het grootzeil zelfs niet had
gereefd. Van Hellevoetsluis was men
zeewaarts gevaren, doch ver binnen de
uiterton gebleven en zeer vermoedelijk
bij het ronden van een der tonnen
onder de kust van Goeree het iets te
scherp gestoken SB-zwaard tengevolge
van een klap van een grondzee
gescheurd. Melis van Duivendijk
maakt hierna 2 zwaarden waarin twee
putsen water kunnen, (normaal is 1
puts).
Wedstrijden
Op 18 juli 1968 wordt het schip aange
meld bij de KNWV en krijgt het
nummer VA 43.
Nu laat de Geertrui zien dat ze ondanks
haar bouw, als motorhoogaars, een
zeilschip is waar rekening mee
gehouden moet worden. Het onderwa
terschip wijkt af van een zeilhoogaars,
daar waar het vlak van een zeilhoog
aars oploopt en smaller wordt blijft de
Geertrui haar volle breedte houden en
wordt pas smaller bij de kuip. Ook de
lengte- en breedte verhoudingen liggen
bij dit schip iets ruimer.
Tijdens de Flevo-race, zijnde de inter
nationale lange afstand wedstrijden op
de Zuiderzee op 17, 18 en 19 augustus
1973 zien we de Geertrui dan ook
boven in het klassement staan. Met de
openingswedstrijd op vrijdag is de
VA43 met een T.C.F. van 1.115 als
eerste binnen en behaalt zij de snelste
gecorrigeerde tijd. Als we verder
kijken op de uitslagenlijst van 1973
zien we bij de VB platbodem-klasse
een strijd tussen de VB 41 "Aladdin"
en de VB 56 Windroos" De strijd
wordt in het voordeel van de VB 41
"Aladdin" beslecht.
Navigatie
Dat de Geertrui over de West Europese
wateren heeft gezworven staat
beschreven in de Consent van mei
1993. We spreken over de tijd dat er
nog geen AP's of GPS-sen aan boord
van de schepen waren. Alles wordt
gedaan zonder moderne navigatie
middelen. De voorbereidingen
beginnen dan ook al in de winter
maanden voorafgaande aan de reis. Bij
Observator worden de Engelse
van het schip wordt grotendeels door
de familie en vrienden uitgevoerd. Bij
een van de eerste reparaties bij van
Duivendijk op Tholen wordt de voor
steven onderhanden genomen. Om het
schip een sierlijker uitstraling te geven
wordt de steven 28 cm verlengd. Met
de zwaarden, welke in eerste instantie
werden gemaakt, gaat het niet zo voor
spoedig. Op 25 augustus 1968 wordt
tijdens een toertocht van de Water
sportvereniging "Haringvliet" van
Hellevoetsluis naar zee, varend nabij
de bouwput in het Haringvliet, bij het
VLI 3 en VLI 35 op koninginnedag omstreeks 1947
Op de werf bij Meerman wordt een nieuwe kajuit gebouwd
Lein de Nooijer aan boord van de Geertrui in 1996