Voorwoord J.G. Elburg tok.tok. geen kip te bekennen, tok.tok. alleen een ijzeren woestijn (of zonder pathetiek) een scheepsdek waarop de zon zijn vlegel van dorst hanteert maar zelfs dit ongemak is bevrediging is uit de duim gezogen, toch even reëel in halfslaap waargenomen als de YE 62 die herhaald naar de kelder in gesprekken tussen ouders. er kwam geen spaan van terecht dan opeens, dit, nu: besef het verzetten van voeten en metaforen op een boot die stroomafwaarts vaart. zo wordt men nog jaren later dupe van de rebus op opa's sigarenzakje. keurig uitgedrukt: ach heden: ver van de kleutergrote zeeën van tijd van toen geschipper op een binnenwater maar ook de lorelei ontbreekt mij YE 62: de hoogaars van mos seis chipper godzijdank Gommert Zuidweg, mijn grootvader. denHeer ^rlc Smit islatic Petrol Company SINGAPORE tra 1 %r settlements. r^NSE BIBL/Or^ BEW. EX./ 42ï>DELBV32£ 3 Het vlaggeschip van de Stichting Behoud Hoogaars, de YE 36, is honderd jaar oud en de stichting zelf bestaat 10 jaar. Reden genoeg om in 2000 een extra CONSENT te maken, geheel gewijd aan de schepen in de kunst. Jan Porcellis uit Gent schildert omstreeks 1625 het onderstaande typisch Zeeuwse visserij tafereel: mosselvissers op een plaat met een drooggevallen visserschip (een hengstje?). In 1622 schildert hij het eerste ons bekende schilderij waar een hoogaarsje opstaat. Jammer dat ze zover van huis hangen, in het National Maritime Museum in Greenwich. Tegenwoordig hebben we gelukkig de fotografie om ons reilen en zeilen vast te leggen voor later, maar beelden van vroeger van de oude vissersschepen hebben we alleen maar geschilderd, getekend of in de vorm van modellen. Al jaren riepen we elkaar binnen de Stichting Behoud Hoogaars toe: wat zou het leuk zijn om eens een CONSENT te maken over onze schepen "in de kunst". Na veel gezoek in musea, bij particu lieren en galeries is dit de oogst die we u kunnen bieden: een speciale CONSENT, vol met afbeeldingen van olieverfschilderijen, aquarellen, etsen en modellen van hoogaarzen en heng sten. Uit de levensverhalen van de kunstenaars blijkt dikwijls een grote passie voor het varen zelf, zoals bij Maurice Seghers en Rudolf Schönberg. We vonden het leuk om die verhalen erbij af te drukken. Een duidelijke aanleiding voor deze speciale CONSENT is de Kunst op de Kaai van zondag 3 september 2000 in Middelburg. Na het succes van vorig jaar zullen onze hoogaarzen daar weer centraal staan - of eigenlijk liggen - en zullen ze beeldend kunstenaars en scholieren inspireren tot creativiteit. Wij vertrouwen erop dat deze KUNST CONSENT een waardevolle bijdrage levert aan deze maritieme artistieke dag. De redactie H.W. van Loon, Gezicht op Veere, 1930, teke ning in kleur op envelop, 12,5 x 15,5 cm. J. Porcellis, Mosselvisserij, ca. 1625, olieverf op doek KUNSTCONSENT, ZOMER 2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2000 | | pagina 2