Voorwoord
J.G. Elburg
tok.tok.
geen kip te bekennen,
tok.tok.
alleen een ijzeren woestijn
(of zonder pathetiek) een scheepsdek
waarop de zon zijn vlegel van dorst hanteert
maar zelfs dit ongemak is bevrediging
is uit de duim gezogen, toch
even reëel in halfslaap waargenomen
als de YE 62 die herhaald naar de kelder
in gesprekken tussen ouders.
er kwam geen spaan van terecht dan
opeens, dit, nu: besef het verzetten van
voeten en metaforen
op een boot die stroomafwaarts vaart.
zo wordt men nog jaren later dupe
van de rebus op opa's sigarenzakje.
keurig uitgedrukt: ach heden:
ver van de kleutergrote zeeën van tijd
van toen
geschipper op een binnenwater
maar ook de lorelei ontbreekt mij YE 62: de hoogaars van mos seis chipper
godzijdank Gommert Zuidweg, mijn grootvader.
denHeer
^rlc Smit
islatic Petrol Company
SINGAPORE
tra 1 %r settlements.
r^NSE BIBL/Or^
BEW. EX./
42ï>DELBV32£
3
Het vlaggeschip van de Stichting
Behoud Hoogaars, de YE 36, is
honderd jaar oud en de stichting zelf
bestaat 10 jaar. Reden genoeg om in
2000 een extra CONSENT te maken,
geheel gewijd aan de schepen in de
kunst.
Jan Porcellis uit Gent schildert
omstreeks 1625 het onderstaande
typisch Zeeuwse visserij tafereel:
mosselvissers op een plaat met een
drooggevallen visserschip (een
hengstje?).
In 1622 schildert hij het eerste ons
bekende schilderij waar een hoogaarsje
opstaat. Jammer dat ze zover van huis
hangen, in het National Maritime
Museum in Greenwich.
Tegenwoordig hebben we gelukkig de
fotografie om ons reilen en zeilen vast
te leggen voor later, maar beelden van
vroeger van de oude vissersschepen
hebben we alleen maar geschilderd,
getekend of in de vorm van modellen.
Al jaren riepen we elkaar binnen de
Stichting Behoud Hoogaars toe: wat
zou het leuk zijn om eens een
CONSENT te maken over onze
schepen "in de kunst".
Na veel gezoek in musea, bij particu
lieren en galeries is dit de oogst die we
u kunnen bieden: een speciale
CONSENT, vol met afbeeldingen van
olieverfschilderijen, aquarellen, etsen
en modellen van hoogaarzen en heng
sten. Uit de levensverhalen van de
kunstenaars blijkt dikwijls een grote
passie voor het varen zelf, zoals bij
Maurice Seghers en Rudolf Schönberg.
We vonden het leuk om die verhalen
erbij af te drukken.
Een duidelijke aanleiding voor deze
speciale CONSENT is de Kunst op de
Kaai van zondag 3 september 2000 in
Middelburg. Na het succes van vorig
jaar zullen onze hoogaarzen daar weer
centraal staan - of eigenlijk liggen - en
zullen ze beeldend kunstenaars en
scholieren inspireren tot creativiteit.
Wij vertrouwen erop dat deze KUNST
CONSENT een waardevolle bijdrage
levert aan deze maritieme artistieke
dag.
De redactie
H.W. van Loon, Gezicht
op Veere, 1930, teke
ning in kleur op
envelop, 12,5 x 15,5 cm.
J. Porcellis, Mosselvisserij, ca. 1625, olieverf op doek
KUNSTCONSENT, ZOMER 2000