De ware geschiedenis van de hengst D'n Bruinen 18 Peter Hamer De hengst is misschien wel het meest karaktervolle scheepstype van de Westerschelde geweest. Waren er aan het begin van de 20e eeuw nog een slordige 500 in de vaart, honderd jaar later zijn er slechts acht bewaart gebleven. De Stichting Tolerant, Brugstraat 16 in Sint Job in't Goor in België is de eigenaresse van twee van deze zeld zame overgebleven hengsten. Eén van deze twee is D'n Bruinen, een grote hengst die momenteel in Rupelmonde gerestaureerd wordt met een Europese subsidie. Maar D'n Bruinen is niet alleen vanwege de zeldzaamheid een bijzonder schip, zoals blijken mag uit de geschiedenis die naar aanleiding van de restauratie is onderzocht en hieronder beschreven. De werf Het schip dat nu D'n Bruinen heet is gebouwd in 1902 op de werf van Alphonsius Verras in Paal. Alphonsius was een broer van Johannes Verras, die de werf van zijn vader Pieter had over genomen. Van deze tweede Verras werf op de Paal is weinig bekend. De werf is omstreeks 1900 gesticht en werd in 1903 reeds vermeld als "van weinig betekenis". Na het overlijden van Alphonsius Verras in 1905 verkocht zijn weduwe de werf aan Petrus van Campen, die volgens de verkoopakte "alsnog woonachtig te Kruispolder" was. Vandaar de vermelding in het visserijregister (1947) dat het schip is gebouwd op de werf van "Kampen, Kruispolder". In 1915 werd de werf gesloten. Een ondernemende Zeeuw De vermoedelijke eerste eigenaar van D'n Bruinen was Victor Wijne, een telg uit een belangrijk geslacht van mossel kwekers in Philippine. De stamvader Matheus Wijne, een herbergier, afkom stig uit Kaprijke in België, was in 1815 naar Philippine gekomen. Victor, geboren in 1872, was de derde gene ratie. Hij was getrouwd met Maria Aernouts en om onderscheid te kunnen maken tussen de vele familieleden wordt zijn naam in de boeken vaak gevolgd door de toevoeging A of Aernouts. De familie viste in de jaren 90 van de negentiende eeuw met zes mosselschepen in de Braakman. Vanaf 1 September 1911 was de 19 Code: d. G O E D K O O P Jr. AMSTERDAM (Holland). nieuwe registratie van vissersschepen in werking getreden, volgens het Konink lijk Besluit van 1908. De oudst bekende registratie van D'n Bruinen is van 15 Juni 1912, onder nummer PI 77 en toen nog zonder naam, met als eigenaar Victor Wijne. Deze eerste registratie is op de registratiekaart gestempeld en vermeldt het schip als "halfgedekte platbodem", een omschrijving die later met de hand is gewijzigd in "motorlem- merjacht". Die wijziging was het gevolg van het inbouwen van een motor in het voorjaar van 1912. Wijne was er al heel vroeg bij, want motoren werden eigenlijk pas vanaf 1920 gemeengoed in de visserij. De motor Bij het selecteren van de motor is Wijne met zorg te werk gegaan, wat blijkt uit de vragenrubriek in de "Kampioen" van 17-11-1911, waarin onder vraag No. 193. is gepubliceerd: V.W. A., te Ph. Afd. TV, vraagtwelken motor in zijn houten mosselvaartuig hij plaatsen moet. Laadvermogen 12.000 K.G., lengte bodem 31 voetgrootste lengte 11 M., grootste bodembreedte 2,50 m., breedte bij mastbalk 4 M. Het doel is mosselen door motorkracht te korren en aan boord te halen (een gevulde kor weegtpl. m. 150 K.G.) Met het oog op draagvermogen, lading en ruimte (de motor moet geplaatst worden in het achterschip), mag de motor niet te zwaar zijn. Het antwoord in dezelfde publicatie is: - Voor uw doel is aan te bevelen een Kromhoutmotor der firma D. Goedkoop Jr., Amsterdam. Wend u terzake van het ophalen van de korren met een hijsch- lier tot de firma HA.Hensen, Nieuwe Haven Rotterdam. Het vaartuig in kwestie zal met een R.O.I van 18 P.K. voldoende kracht hebben, omdat deze machine in werke lijkheid ongeveer 22 P.K. kan ontwik kelen. In de prijs van f2700,—waarvoor de R.O.I genoteerd staat, is begrepen de levering van den motor, geheel compleet met as- en pijpleidingen, brandstoftank voor 20 uur varen, schroef, inventaris en reservedelen. Verder wordt de machine kosteloos in het vaarwater gemonteerd, mits dit aan de fabriek kan geschieden. Moet de montage elders plaatsvinden, dan worden de transportkosten van den motor, zoomede de reis- en verblijfs kosten van den monteur in rekening gebracht. Verder wordt gedurende circa 10 dagen onderricht in het behan delen der machine gegeven, eveneens teaEMESSSBi D'n Bruinen, toen nog 'Zeehond', onder zeil tijdens de Platbodemreünie in Lemmer, 1968. \5jag* behoud*0 CONSENT NR. 21, VOORJAAR 2005 SOUDURE. Visschersvaartuig. Fishing Boat. Bateau de pêche. Fischerboot. 15.86 X 4.27 X 1.58 Mtr. 52' X 14' X 5'2". Snelheid5.7 Zeemijl per uur. Vitesse10.56 Kilometres a l'heure. Speed 5.7 Knots. Geschwindigkeit 5.7 Knoten. 12 H. P. KROMHOUT. In 1912 wordt D'n Bruinen afgebeeld in de catalogus van de Kromhout Motoren Fabriek. CONSENT NR. 21, VOORJAAR 2005

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2005 | | pagina 11