8 CONSENT NR. 36 VOORJAAR 2020
De ARM 2 is op een pooIhoofd gevaren. No op het
strond provisorisch dichtgemookt te zijn (zie ook
foto cover) is de lemmerhengst noor Vlissingen
gesleept voor de serieuze reporotie.
Peilsloep in opdrocht von Polder Walcheren,
stondploots Westkopelle.
Op foto's van de Zeehondenwerf zien we ook veel werk aan
jachten, ook de watersport kent achterstallig onderhoud.
Nieuwbouw beperkt zich tot kleine bootjes, zoals vletten en
sloepen, zoals een peilsloep voor Polder Walcheren.
's Avonds, 31 januari 1953, gaat Chris nog de deur uit. Hij en zijn
gezin wonen intussen in de Beursstraat in Vlissingen, vlak bij
de Vissershaven. Het stormt verschrikkelijk. Chris vertrouwt het
niet erg. Zijn dochter Els herinnert het zich nog als de dag van
gisteren. Haar vader komt de volgende ochtend terug, gebro
ken en dodelijk vermoeid. Hij stamelt bij binnenkomstalles is
kapot...."
De rovoge no de stormromp.
CONSENT NR. 36 VOORJAAR 2020 9
Schoften bovenop de dijk met zicht op de
rede von Vlissingenwot wil je nog meer?
'De oudste Zeehond uit ons midden viert vandaag een heuglijk feest
Want hij is vijf en zestig jaren op onze wereldbol geweest
We hopen dat je deze dag in je herinnering zult bewaren
Gefeliciteerd door iedereen, we wensen je nog vele jaren'
(Dhr. De Klerk, midden achter bord, gaat met pensioen).
Staand, le van rechts Chris; knielend 2e van rechts: Siebe.
De DeoJuvonte, bijna kloor.
Achteraf blijkt de schade toch mee te vallen. Na met man en
macht de puinhoop aangepakt te hebben, kan het werk weer
van start gaan. Nieuw is dat nu ook staalwerk wordt aangeno
men, zoals ombouw van kleine binnenvaarders tot mosselkot-
ter voor Yerseke. De werf groeit in werk, personeel en inkom
sten. De droom van de broers begint werkelijkheid te worden.
Nooit te lui om iets nieuws te proberen nemen Chris en Nol,
samen met hun derde partner Peter Muchal, een grote klus
aan. Wat heet groot! De nieuwbouw van een kempenaar
van 50 meter lengte. Een groot soort binnenvaarder die ook
geschikt is voor kleinere kustreizen. Op de grote helling, langs
de zijkant van het Arsenaal wordt bovenaan eerst het achter
ste deel van de romp gebouwd. Vervolgens laat men dat
deel een eind op de helling zakken en kan het volgende stuk
gebouwd worden. Op het laatst ligt het achterschip al in het
water, terwijl de mensen nog aan de boeg bezig zijn. Wel iets
anders dan houten scheepsbouw! Intussen groeit het perso
neelsaantal. Het zullen er 42 worden. Maar de sfeer is, zoals
steeds, plezierig.
Het achterschip.