De periode Loubert Schepen van de visserijpolitie Oscar en Virginie 26 CONSENT NR. 37 VOORJAAR 2021 De Groene Wolf in Vreeswijk. Foto: dhr. C. van Drent De eerste stap bij zo'n verzoek is het raadplegen van de sche penlijst van de Stichting Stamboek Ronde- en Platbodemjach- ten (SSRP). Daarin staat de hoogaars De Groene Wolf vermeld, eigenaar Jan Loubert in Zierikzee, plaquette nummer 88, gebouwd bij M. van Duivendijk in 1870. Behalve de lengte van 14,55 meter, is niets meer van het schip bekend dan een foto uit de jaren 1960. Een verzoek aan de heer Drent leverde een wat wazige foto op van het schip in Vreeswijk. Ook vertelde hij dat er een aantal keren was deelgenomen aan admiraalzei- len, waaronder een keer waarbij het schip als oudste platbo dem direct achter De Groene Draeck van (toen) prinses Beatrix mocht zeilen. Dat moet dus na 1957 zijn geweest. Omdat het vermoedelijk om een heel oude hoogaars ging was het de moeite waard verder te zoeken. De enige vermelding van een hoogaars uit 1870 is in een arti keltje in het tijdschrift 'Wandelaer et sur l'Eau' van 1930. Daarin wordt de hoogaars Tenace (Meerman, 1928) besproken, die als twee druppels water zou lijken op 'die van 1870'. Maar daar stopt het. In de werfboeken van Meerman is geen hoogaars- jacht uit 1870 te vinden. Uit de gegevens van de werven van Van Duivendijk bleek vervolgens dat het schip daar ook niet is gebouwd. Er is maar één enkel hoogaarsjacht bekend van die leeftijd, de Oscar en Virginie, gebouwd in 1878, naar we aannamen op de werf van C. Stam in Nieuw Lekkerland. Later zou blijken dat die informa tie onjuist is. Een volgende stop was de website Delpher.nl, de digitale krantenbank van de afgelopen 200 jaar. Daar werden de eerste aanknopingspunten gevonden: de naam Jan Loubert te Zierikzee komt een aantal keren voor. Dr. Loubert was voormalig scheepsarts, een enthousiaste zeiler, en brigade arts van de reddingsbrigade in Zierikzee. Als student in Utrecht was hij al actief als zeilinstructeur. Hij kocht in 1957 een oude hoogaars die hij, met verwijzing naar het familiewapen, De Groene Wolf doopte. Een advertentie in de Waterkampioen van 1956 meldt: Te Koop: hoogaars 15x4,30 m., zeewaardig, grote kajuit, hulpmotor, oud en sterk schip. fl. 2500. Te bezichtigen Harderwijk. Typisch zo'n schip dat een student in die tijd zou kopen. Het adres bij de advertentie is van Jos Lussenburg in Nunspeet, een bekende kunstschilder, die vanaf zijn eigen 'vissersboot' veel schilderijen heeft gemaakt van de oude Zuiderzee, en parttime in Harderwijk woonde. Het zou te veel toeval zijn als dat niet het zelfde schip was, zulke grote hoogaarsjachten waren niet dik gezaaid. Het schip was in zo'n slechte conditie dat het tijdens de vaart van Harderwijk naar Stein aan de Maas zonk, en met behulp van de brandweer van Asten weer vlot geholpen moest worden. In Stein werd het broodnodige onderhoud door Jan Loubert en zijn vriendin verzorgd, waarna het schip met behulp van een kraan van de Staatsmijnen weer te water werd gezet. Wat volgt is mistig. Uit de e-mails van de heer Drent blijkt dat er een aantal jaren actief mee is gezeild. Het schip lag 's winters in de Tolsteegsingel in Utrecht, en in de zomer in Vreeswijk. Naar verluidt heeft dr. Loubert het aangeboden aan het Zuiderzee museum, maar het museum was al voorzien van een visserman hoogaars, en zag er geen brood in om daar een in slechte staat verkerend exemplaar naast te leggen. Dit verhaal kon overigens niet worden bevestigd. CONSENT NR. 37 VOORJAAR 2021 27 Pogingen om in contact te komen met de familie bleven zonder succes. Een later rapport in het archief van het Stam boek vermeldt dat het schip in 1968 is gezonken. Het spoor loopt dood. Maar het vroege bouwjaar is aanleiding om verder te zoeken, en om na te gaan of een van de andere verdwenen hoogaar zen in aanmerking komt. De Reiger. Begin vorige eeuw is in opdracht van de Opzichter der visse rijpolitie een zestal 'snelvarende hoogaarzen' gebouwd. Die schepen waren ook ca. 50 voet lang 15 m) en we weten maar van enkelen waar ze gebleven zijn. Een mooi voorbeeld daarvan is de Reiger, gebouwd voor de Domeinen in 1902 bij Van Duivendijk in Tholen. Een ander groot hoogaarsjacht waarvan ook niet bekend is waar het is gebleven, is de Oscar en Virginie. Ongeveer hetzelfde bouwjaar, vergelijkbare afmetingen, en voor zover zichtbaar met een identieke dek indeling. Volgens het tijd schrift 'De Watersport' waarin dit jacht is beschreven, werd het gebouwd in 1878 op een werf in Kinderdijk. Bij dit artikel is ook een tekening afgedrukt uit 1912, opgenomen in Boom (België). Het zeilnummer is OB 17. In 1891 werd het door de eigenaar Mr. J. Claessens uit Antwerpen in het Lloyd's Register Model van de Oscar en Virginie. Nationaal Scheepvaart museum, Amsterdam. Het Scheepvaartmuseum, Amsterdam. De Reiger is door Hugo van Kuyck in 1928 omgebouwd tot jacht, wat een publicatie in Yachting Monthly opleverde. Van Kuyck heeft met het jacht diverse grote tochten gemaakt, onder andere naar de Engelse oostkust, waarvan hij verslag deed in het tijdschrift 'Wandelaer et sur l'Eau'. Kort voor WO II is het schip naar Engeland verkocht, maar het is niet bekend onder welke naam het schip nog heeft gevaren en of het is teruggekomen. De lengte is hetzelfde, maar het bouwjaar klopt niet. Dus dit Is niet de voormalige De Groene Wolf.

Tijdschriftenbank Zeeland

Consent | 2021 | | pagina 14