©000©
Deze grote schepen zullen dus tijdens kentering door de schutsluis moeten worden
gebracht. Teneinde hierbij ook gebruik te kunnen maken van de kentering over de eb,
die gemiddeld ligt op 0,60 m N.A.P., zijn de drempels geprojecteerd op 5,20 m
N.A.P.
Aangezien de totale lengte van de sluis ongeveer 200 m bedraagt en een zeeschip van
150 m lengte bovenstrooms slaags voor de sluis moet kunnen worden gebracht en deze
aan de zuidzijde weer moet kunnen verlaten, moet in de as van dit kunstwerk over een
lengte van 550 a 600 m kunnen worden beschikt. In de betrekkelijk bochtige rivier
kan deze lengte slechts worden verkregen op de plaats, waar de sluis is geprojecteerd.
Het is een gelukkige omstandigheid, dat deze net bij de mond is d.w.z. even boven
strooms van de Sliksloot, omdat immers als eis was gesteld, dat de afsluiting zo dicht
mogelijk nabij de uitmonding van de rivier moest worden gemaakt.
De schutsluis wordt voorzien van stalen puntdeuren, die alle reiken tot 5 m N. A.P.
In het binnenhoofd komt een stel ebdeuren en een stel vloeddeurenin het buitenhoofd
komt eveneens een stel ebdeuren en een stel vloeddeuren, doch bovendien een stel
stormvloeddeuren. Met gebruikmaken van de stormvloeddeuren kan de nuttige kolk-
lengte zo nodig worden vergroot.
De deuren zijn alle gelijk en onderling verwisselbaar. Het vullen en ledigen van de
schutkolk geschiedt met schuiven in de deuren; de deuren en de schuiven worden
elektrisch bewogen. Het scheepvaartverkeer kan worden geschat op 75 000 schepen
met een gezamenlijke waterverplaatsing van 7,5 miljoen ton per jaar. De capaciteit
van de schutsluis is ruimschoots voldoende voor de omvang van de scheepvaart.
De kering in de rivier
Zoals in het voorgaande reeds werd medegedeeld, maakt het binnenhoofd van de
schutsluis deel uit van de binnenste kering en het buitenhoofd deel uit van de buitenste
kering. Beide beweegbare keringen zijn dan ook in aansluiting op de hoofden van de
schutsluis geprojecteerd en wel zodanig, dat het buitenhoofd de fundering vormt van
een van de torens, waartussen de buitenste schuif wordt bewogen en het binnenhoofd
de fundering vormt van een van de torens, waartussen de binnenste schuif wordt be
wogen.
Voor de torens, die komen aan de oostelijke oever, worden aparte hoofden gebouwd,
die door grondlichamen worden verbonden met de hoogwaterkering van de Krim-
penerwaard.
Om de afsluiting volledig te doen zijn, worden de beide hoofden van de schutsluis
op hun beurt met aarden dammen verbonden met de hoogwaterkerende dijken van
Schieland.
De schuiven die, zoals gezegd, aanslag verkrijgen op de drempel in de rivier op
6,50 m N.A.P., reiken in gesloten stand evenals de sluisdeuren tot 5 m N.A.P.
In geheven stand komen zij met de onderkant op 12 m N.A.P.het uitzicht van
het verkeer over de brug wordt door de aanwezigheid van de schuiven in geheven stand
niet belemmerd.
Voor de beweging van de schuiven, die elk ongeveer 635 ton wegen, worden in de
torens contra-gewichten aangebracht.
De bewegingswerken worden in de torens gemonteerd; zij worden elektrisch aan
gedreven. Om zekerheid te hebben, dat op het beslissende moment over stroom kan
worden beschikt, wordt een aansluiting gemaakt met de centrale te Rotterdam en
wordt gebruik gemaakt van een ringleiding naar de centrale te Dordrecht. Buitendien
is een diesel-aggregaat beschikbaar voor het geval beide centrales uitvallen. De schui
ven, die zich in sponningen bewegen, zijn daarin voorzien van afdrukinrichtingen,
die het mogelijk maken om de beweging ook te laten voortgaan, wanneer er hoogte
verschillen optreden tussen de waterstanden buiten en binnen.
t 31
i