©000© Deze grote schepen zullen dus tijdens kentering door de schutsluis moeten worden gebracht. Teneinde hierbij ook gebruik te kunnen maken van de kentering over de eb, die gemiddeld ligt op 0,60 m N.A.P., zijn de drempels geprojecteerd op 5,20 m N.A.P. Aangezien de totale lengte van de sluis ongeveer 200 m bedraagt en een zeeschip van 150 m lengte bovenstrooms slaags voor de sluis moet kunnen worden gebracht en deze aan de zuidzijde weer moet kunnen verlaten, moet in de as van dit kunstwerk over een lengte van 550 a 600 m kunnen worden beschikt. In de betrekkelijk bochtige rivier kan deze lengte slechts worden verkregen op de plaats, waar de sluis is geprojecteerd. Het is een gelukkige omstandigheid, dat deze net bij de mond is d.w.z. even boven strooms van de Sliksloot, omdat immers als eis was gesteld, dat de afsluiting zo dicht mogelijk nabij de uitmonding van de rivier moest worden gemaakt. De schutsluis wordt voorzien van stalen puntdeuren, die alle reiken tot 5 m N. A.P. In het binnenhoofd komt een stel ebdeuren en een stel vloeddeurenin het buitenhoofd komt eveneens een stel ebdeuren en een stel vloeddeuren, doch bovendien een stel stormvloeddeuren. Met gebruikmaken van de stormvloeddeuren kan de nuttige kolk- lengte zo nodig worden vergroot. De deuren zijn alle gelijk en onderling verwisselbaar. Het vullen en ledigen van de schutkolk geschiedt met schuiven in de deuren; de deuren en de schuiven worden elektrisch bewogen. Het scheepvaartverkeer kan worden geschat op 75 000 schepen met een gezamenlijke waterverplaatsing van 7,5 miljoen ton per jaar. De capaciteit van de schutsluis is ruimschoots voldoende voor de omvang van de scheepvaart. De kering in de rivier Zoals in het voorgaande reeds werd medegedeeld, maakt het binnenhoofd van de schutsluis deel uit van de binnenste kering en het buitenhoofd deel uit van de buitenste kering. Beide beweegbare keringen zijn dan ook in aansluiting op de hoofden van de schutsluis geprojecteerd en wel zodanig, dat het buitenhoofd de fundering vormt van een van de torens, waartussen de buitenste schuif wordt bewogen en het binnenhoofd de fundering vormt van een van de torens, waartussen de binnenste schuif wordt be wogen. Voor de torens, die komen aan de oostelijke oever, worden aparte hoofden gebouwd, die door grondlichamen worden verbonden met de hoogwaterkering van de Krim- penerwaard. Om de afsluiting volledig te doen zijn, worden de beide hoofden van de schutsluis op hun beurt met aarden dammen verbonden met de hoogwaterkerende dijken van Schieland. De schuiven die, zoals gezegd, aanslag verkrijgen op de drempel in de rivier op 6,50 m N.A.P., reiken in gesloten stand evenals de sluisdeuren tot 5 m N.A.P. In geheven stand komen zij met de onderkant op 12 m N.A.P.het uitzicht van het verkeer over de brug wordt door de aanwezigheid van de schuiven in geheven stand niet belemmerd. Voor de beweging van de schuiven, die elk ongeveer 635 ton wegen, worden in de torens contra-gewichten aangebracht. De bewegingswerken worden in de torens gemonteerd; zij worden elektrisch aan gedreven. Om zekerheid te hebben, dat op het beslissende moment over stroom kan worden beschikt, wordt een aansluiting gemaakt met de centrale te Rotterdam en wordt gebruik gemaakt van een ringleiding naar de centrale te Dordrecht. Buitendien is een diesel-aggregaat beschikbaar voor het geval beide centrales uitvallen. De schui ven, die zich in sponningen bewegen, zijn daarin voorzien van afdrukinrichtingen, die het mogelijk maken om de beweging ook te laten voortgaan, wanneer er hoogte verschillen optreden tussen de waterstanden buiten en binnen. t 31 i

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1957 | | pagina 17