Luchtopname van de werkhaven nabij Hellevoetsluis. Links op de voorgrond het arbeiders
woonoord 'De Grote Weergors'
STAND DER BIJ DE DELTADIENST IN UITVOERING ZIJNDE WERKEN
OP 1 JULI 1957
I
Stormvloedkering in de Hollandsche IJssel
Dit werk wordt in een hoog tempo uitgevoerd; er wordt naar gestreefd nog tijdens het
stormseizoen 1957 - 1958 de zuidelijke beweegbare waterkeringen in geval van nood
bedrijfsvaardig gereed te hebben. Hierop zijn ook de tijdschema's voor het werk aan
schuif en deuren in de constructiewerkplaatsen afgestemd.
De werken in de oostelijke bouwput waren op 1 juli 1957 in het stadium, dat de hef-
toren aan de Rotterdamse zijde was gestort tot het peil van 30,00 m N.A.P. Het
landhoofd voor de vaste overbrugging was nagenoeg voltooid. De bouw van een
transformatorhuis was voltooid. Voor de onderbouw van de andere heftoren, aan de
Krimpense zijde van de rivier, was de bekisting tot het peil van 6,00 m N.A.P.
gesteld.
De bouwput aan deze zijde was grotendeels weer aangeaard. Het deel van de
drempel voor de zuidelijke schuif ter plaatse van de oostelijke kistdam was eveneens
voltooid; men was bezig met het trekken van het buitenscherm van deze kistdam.
De in aanbouw zijnde ringdijk rond de bouwput in het Haringvliet bewesten Hellevoetsluis.
Stand van het werk op 20 mei 1957
De werken in de westelijke bouwput waren op die datum zover gevorderd, dat de
zuidwestelijke heftoren was afgestort tot het peil van 19,50 m N.A.P. De onder
bouw voor de noordwestelijke heftoren was gestort tot het peil van 3,40 m N.A.P.
De schutsluis bevond zich in volle uitvoering; het gedeelte van het buitenhoofd
direct achter de kistdam was afgestort tot het peil van 6,00 m N.A.P. Alle vloer
moten waren gestort; het heiwerk voor de van stalen damwand te maken kolkwanden
was in uitvoering.
De bouw van de betonnen viaduct op de oostelijke oever was zover gevorderd, dat
voor meer dan 2/3 gedeelte van de voorgespannen betonviaduct de hoofdliggers op de
paaljukken waren gemonteerd en de dwarsvoorspanning alsmede het maken van de
definitieve steunconstructies in volle uitvoering waren.
Het niet voorgespannen betongedeelte van de viaduct was nagenoeg voltooid.
Afsluiting Haringvliet
De werken nabij Hellevoetsluis
In augustus 1955 werd met de aanleg van een werkhaven ten behoeve van de afslui-
tingswerken in het Haringvliet begonnen. Deze haven, die een oppervlakte van ruim
f 41