In alle genoemde plannen is de Hollandsche IJssel door een dam bij Krimpen af
gesloten gedacht. In een van de nu volgende plannen, welke werden onderzocht, werd
naast afsluitingen van Spui en Oude Maas een beweegbare stormvloedkering in het
Hollandsch Diep bij Klundert ontworpen, zodat alleen nog via de Noord open gemeen
schap met de zee zou blijven bestaan. Men zou hierdoor voldoende zoet water langs
Rotterdam kunnen voeren om de zoutgrens beneden de Parksluizen te houden, het
punt waar zich de belangrijke waterinlaat van het hoogheemraadschap van Delfland
bevindt. Als resultaat van voortgezet onderzoek werd de stormvloedkering meer
westwaarts geprojecteerd tot nabij Hellevoetsluis. In combinatie met deze afsluiting
werd nu een afsluiting van het Volkerak overwogen. Naarmate de studie van de zich
bij al deze plannen voordoende problemen vorderde werden de grote zeearmen steeds
meer in de beschouwingen betrokken en in verband daarmede gaf de minister van
Verkeer en Waterstaat in het najaar van 1952 opdracht de afsluiting van het Brouwers-
havensche Gat en de Oosterschelde in studie te nemen.
Men was met dit onderzoek nauwelijks begonnen toen door de stormvloed van
1 februari 1953 de noodzaak van de verbeterde beveiliging van ons land tegen de zee
wel zeer duidelijk aan het licht trad.
Op 18 februari 1953 stelde de minister van Verkeer en Waterstaat de Deltacommissie
in, die tot taak kreeg na te gaan welke waterstaatstechnische voorzieningen getroffen
dienden te worden met betrekking tot de door de stormvloed geteisterde gebieden.
Deze commissie kon dankbaar gebruik maken van de hiervoor genoemde studies.
Interimadviezen en Ontwerp Deltawet
Het eerste advies van de Deltacommissie betrof de verhoging en de verzwaring van de
Schouwense Dijk. Het tweede gaf suggesties ten aanzien van de beveiliging van het
hart van Holland door middel van een beweegbare stormvloedkering aan de mond
van de Hollandsche IJssel. In het derde advies kwam de commissie tot de uitspraak,
dat uit een oogpunt van veiligheid, de afsluiting van de zeegaten verre is te verkiezen
boven de verhoging van de bestaande dijken. In het vierde interimadvies werd aan
gedrongen op de uitvoering van het reeds lang in studie zijnde Drie-eilandenplan,
waarbij de eilanden Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland tot een waterstaatkundig
geheel worden verenigd. In het vijfde interimadvies werd nader ingegaan op de gevol
gen van de afsluitingen en de volgorde, waarin de onderdelen van het gehele project,
naar de mening van de commissie, zullen moeten worden uitgevoerd.
Het derde en het vijfde advies geven de grondslag aan, waarop het Deltaplan werd
gebaseerd. Op 16 november 1955 werd een ontwerp Deltawet bij de volksvertegen
woordiging ingediend; de bijbehorende memorie van toelichting behandelt alle as-
pecten van het vraagstuk der beveiliging van ons land tegen in de toekomst te ver
wachten hogere stormvloeden en gaat uitvoerig in op de bijkomende voordelen en
nadelen, die met de uitvoering van het Deltaplan samenhangen.
Het Deltaplan
Bij de realisatie van het Deltaplan zullen in de zuidwestelijke delta van Rijn en Maas
de hierna genoemde werken worden uitgevoerd:
Er zullen hoofdafsluitdammen worden gebouwd in het Haringvliet, het Brouwers-
havensche Gat, de Oosterschelde en het Veeregat. Secundaire dammen zijn geprojec
teerd in de Greveüngen bij Bruinisse, in de Zandkreek bij het Katse Veer en in het
Volkerak.
De hoogwaterkeringen zeewaarts van de hoofdafsluitdammen zullen voor zoveel
nodig worden verhoogd en versterkt.
Eveneens zullen vele hoogwaterkeringen worden versterkt langs de Rotterdamsche
Waterweg en de daarmede in open verbinding blijvende wateren.
In de mond van de Hollandsche IJssel wordt een beweegbare stormvloedkering ge
bouwd. Met dit werk werd overeenkomstig het 2e interimadvies van de Deltacom
missie reeds in 1954 een aanvang gemaakt.
Ten behoeve van de zoetwaterhuishouding in ons land wordt de bouw van een
beweegbare waterkering in de benedenloop van de Oude Maas overwogen.
Tenslotte zullen werken worden uitgevoerd ter aanpassing van bestaande sluizen,
gemalen, havens, vaarwegen e.d. aan de toekomstige waterstaatkundige toestand.
Naast vergroting van de veiligheid als gevolg van de ingrijpende kustverkorting is
vooral het waterhuishoudkundige aspect belangrijk. De uitvoering van het Deltaplan
zal een betere waterbeheersing in het gehele land mogelijk maken, terwijl bij voltooiing
van onderdelen van het plan reeds plaatselijk verbetering zal worden verkregen.
10
11