Dwarsdoorsnede van de schuif Niet alleen is de plaat tegelijkertijd flens voor de langsliggers en dwarsdragers, maar ook is hij een onderdeel van de horizontale verstijvingsligger, die met de erachter ge legen boogligger tezamen de verstijfde staaf boog vormt. Onder meer is in verband met deze meervoudige functie voor de staalsoort van deze plaat het zogenaamde LQmc 52 gekozen (de overige delen van de staalconstructie bestaan uit Qmc 37). Uiteraard is een dergelijk gecompliceerde constructie alleen mogelijk door de grote ontwikkeling, die de lastechniek heeft ondergaan. De grote orthotrope plaat wordt in een aantal secties (afmetingen max. ongeveer 10 m x 6 m) in de fabriek gereed gemaaktde verschillende secties worden daarna vervoerd naar het montageterrein en daar tot één geheel verenigd. Wat de staaf boog betreft, deze bestaat uit strippen, die tot een I-ligger worden samen gesteld. Elke boog is door middel van horizontale staven (bij een brug de hangers) met de verstijvingsligger verbonden; tussen deze beide bogen zijn (evenals in het vlak van de „hangers") diagonaal-verbanden aangebracht. Uiteraard dienen de beide bogen o.m. voor de overdracht van de horizontale belastin gen naar de 2 eindschotten, die de krachten naar de betonconstructies overbrengen. 18 Samenstellen van de schuif op het montageterrein te Dordrecht Aan deze eindschotten zijn tevens de contragewichtkabels bevestigd. De 635 ton wegende schuif wordt nl. voor een groot gedeelte gebalanceerd door contragewichten, elk met een gewicht van ca 230 ton. Een volledige balancering was niet toelaatbaar, omdat ook bij ongunstige waterstan den een voldoende druk op de onderaanslag verzekerd moet zijn. De contragewichten zijn uitgevoerd als gewapend betonnen kisten, die gevuld worden met ponsdoppenbeton. De 8 contragewichtskabels zijn via een stelsel van evenaars aan contragewicht resp. eindschot verbondendeze kabels worden vervaardigd in verzinkte uitvoering (diam. 66 mm) in Seale-Warrington constructie met stalen kern. Zij worden bovenin de torens geleid over 2 kabelwielen met een diameter van 4,80 m. Elk wiel, met gietstalen velgen en naven en vloeistalen spaken, is bevestigd op een smeedstalen as, die in 2 zelfinstellende tonlagers is gelegerd. Met het bewegingswerk, dat in elke toren is geplaatst, kan de schuif onder normale omstandigheden met een snelheid van 2 cm/sec. worden bewogen; deze snelheid kan tot 2/3 cm per sec. worden teruggebracht. Daartoe is elk bewegingswerk voorzien van zowel 2 motoren van 25 pk 1500 t/min. als, 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1957 | | pagina 10