Dwarsdoorsnede van de schuif
Niet alleen is de plaat tegelijkertijd flens voor de langsliggers en dwarsdragers, maar
ook is hij een onderdeel van de horizontale verstijvingsligger, die met de erachter ge
legen boogligger tezamen de verstijfde staaf boog vormt. Onder meer is in verband met
deze meervoudige functie voor de staalsoort van deze plaat het zogenaamde LQmc 52
gekozen (de overige delen van de staalconstructie bestaan uit Qmc 37). Uiteraard is
een dergelijk gecompliceerde constructie alleen mogelijk door de grote ontwikkeling,
die de lastechniek heeft ondergaan.
De grote orthotrope plaat wordt in een aantal secties (afmetingen max. ongeveer 10 m
x 6 m) in de fabriek gereed gemaaktde verschillende secties worden daarna vervoerd
naar het montageterrein en daar tot één geheel verenigd.
Wat de staaf boog betreft, deze bestaat uit strippen, die tot een I-ligger worden samen
gesteld. Elke boog is door middel van horizontale staven (bij een brug de hangers) met
de verstijvingsligger verbonden; tussen deze beide bogen zijn (evenals in het vlak van
de „hangers") diagonaal-verbanden aangebracht.
Uiteraard dienen de beide bogen o.m. voor de overdracht van de horizontale belastin
gen naar de 2 eindschotten, die de krachten naar de betonconstructies overbrengen.
18
Samenstellen van de schuif op het montageterrein te Dordrecht
Aan deze eindschotten zijn tevens de contragewichtkabels bevestigd. De 635 ton
wegende schuif wordt nl. voor een groot gedeelte gebalanceerd door contragewichten,
elk met een gewicht van ca 230 ton.
Een volledige balancering was niet toelaatbaar, omdat ook bij ongunstige waterstan
den een voldoende druk op de onderaanslag verzekerd moet zijn.
De contragewichten zijn uitgevoerd als gewapend betonnen kisten, die gevuld worden
met ponsdoppenbeton. De 8 contragewichtskabels zijn via een stelsel van evenaars aan
contragewicht resp. eindschot verbondendeze kabels worden vervaardigd in verzinkte
uitvoering (diam. 66 mm) in Seale-Warrington constructie met stalen kern. Zij worden
bovenin de torens geleid over 2 kabelwielen met een diameter van 4,80 m. Elk wiel, met
gietstalen velgen en naven en vloeistalen spaken, is bevestigd op een smeedstalen as,
die in 2 zelfinstellende tonlagers is gelegerd.
Met het bewegingswerk, dat in elke toren is geplaatst, kan de schuif onder normale
omstandigheden met een snelheid van 2 cm/sec. worden bewogen; deze snelheid kan
tot 2/3 cm per sec. worden teruggebracht.
Daartoe is elk bewegingswerk voorzien van zowel 2 motoren van 25 pk 1500 t/min. als,
19