De oostelijke viaduct in aanbouw Om de delen van Krimpen zo min mogelijk te scheiden, is dit viaduct zo „doorzichtig" mogelijk gemaakt door het toepassen van niet meer dan twee kolommen per steunpunt en het toepassen van vrij grote overspanningen in voorgespannen beton. Het voorge spannen beton maakt een relatief lichte constructie mogelijk, terwijl geen, in verband met de grondslag, kostbare steigerwerken nodig zijn. De continuïteit wordt verkregen door boven de steunpunten tussen de balken koppel platen aan te brengen en het geheel dwars voor te spannen. De balken en koppelplaten zijn uitgevoerd in voorgespannen beton met voorgerekt staal. De randbalken zijn rechthoekig; de overige balken hebben een I-profiel; alle balken zijn getoogd. De balken worden op tijdelijke stutten gemonteerd, die op de funderingssloven wor den geplaatst. Daarna worden de hoofd- en secundaire dwarsdragers, alsmede de voegen tussen de balken gestort en dwars voorgespannen volgens het systeem Dywidag. Op de rijbaan wordt, na egalisatie met een laag vulbeton, een asfaltbeton deklaag aangebracht; daarnaast worden de, enigszins overkragende, trottoirs opgestort. 34 Onderaanzicht van de oostelijke viaduct Boven de kruisingen met de Noorderstraat en de Krimpense dijk wordt tussen de onderflenzen van de beide buitenste balken een plaat gestort, als een versterking voor het geval vaan aanrijding door te hoog beladen voertuigen. Het gehele kunstwerk is binnendijks gefundeerd op 822 voorgespannen beton palen met verzwaarde punt; de puntdiepte is ca. 17 m N.A.P. Op deze diepte wordt een vrij dikke zandlaag van matige weerstand aangetroffen. Tot ca. 16 m N.A.P. worden slappe veen- en kleilagen aangetroffen met een lichte agressiviteit; de palen zijn des wege gebitumineerd (evenals het overige met grond in aanraking komende betonwerk). De beide buitendijkse pijlers moesten worden gefundeerd in de kort te voren met zand aangevulde diepe oostelijke bouwput van de stormvloedkering, zodat moest worden ge rekend op belangrijke buigende momenten in de palen. Hier zijn 50 stalen palen (P.ST 120) met verzwaarde punt toegepast, uitwendig gebitumineerd en inwendig met beton volgestort. De voorgespannen balken en koppelplaten zijn nabij de bouwplaats geprefabriceerd met behulp van een stalen spanframe (spankracht 400 ton) dat door het Rijk ter be schikking werd gesteld. Dit frame zal ook op andere werken weer dienst kunnen doen. Per dag werd één balk vervaardigd. Om dit mogelijk te maken moest de druksterkte T 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1957 | | pagina 18