ca. 18 uren na het storten van een balk ca. 400 kg/cm2 bedragen, hetgeen werd bereikt met stoomverharding. De bocht in het viaduct was een bron van zeer vele zorgen, omdat kleine afwijkingen in de balken, de koppelplaten of de onderbouw tot vrijwel onoverkomelijke moeilijk heden bij de montage konden leiden. Door uiterst zorgvuldige voorbereiding, waarbij voor elke balk en elke koppelplaat de lengte en de plaats van de sparingen voor de dwarsoverspanning moest worden bere kend en door nauwkeurige maatvoering bij het maken van de balken en de onderbouw zijn deze moeilijkheden voorkomen. Bij het voorspannen van de balken bogen deze rond 2% cm op; in de loop van onge veer een half jaar werd deze opbuiging door kruip ongeveer verdubbeld, waarna het kruipen vrijwel tot stilstand was gekomen. Aangezien de berekende spanningsverdeling door dit verschijnsel zeer ongunstig zou zijn beinvloed, was het zeer gunstig, dat de balken eerst bij een ouderdom van een half jaar tot een heel jaar behoefden te worden verwerkt. Behalve bij de Provinciale Weg wordt de toerit aangesloten op het plaatselijk straten- net bij de Weteringsingel. Hiertoe is de betonplaat aan weerszijden van de doorgaande rijbaan verdiept gelegd en bedekt met 0,8 m zand, waardoor enige vrijheid in de wijze van aansluiting blijft bestaan. Het plaatselijke verkeer mag echter het doorgaande verkeer niet kruisen, aangezien dit aan de voet van de vrij hoge oprit gevaarlijk zou zijn. 36 Het Haringvliet is een zeearm, waarlangs een belangrijk gedeelte van het opperwater van de Rijn en de Maas tot afvoer komt. Het is echter niet alleen voor de afvoer van het opperwater dat het Haringvliet een be langrijke functie vervult; ook het ijs, dat zich op onze rivieren afzet en aan het einde van koude winters naar zee moet worden afgevoerd, vindt voor een groot deel zijn weg langs deze zeearm. De afsluiting van het Haringvliet vormt een onderdeel van het Deltaplan. Ook wanneer dit plan tot stand is gekomen, zal het Haringvliet zijn belangrijke functie in de afvoer van opperwater en ijs moeten blijven vervullen. In verband hiermede verschilt de af sluiting van het Haringvliet van de afdammingen van de Oosterschelde en het Brou- wershavensche Gat en wel in die zin, dat in de mond van het afgesloten Haringvliet een spuisluis van zeer grote afmetingen moet worden aangebracht. Met deze sluis kan de hoeveelheid afstromend water worden geregeld. Dit is tevens een aanleiding om het werk voorrang te geven, omdat door het totstand komen van dit werk, gecombineerd met de afdamming van het Volkerak, een complex van werken wordt verkregen, dat weer tezamen met de werken voor de kanalisatie van de Nederrijn en de Lek de mogelijkheid biedt om het water, dat door de Rijn en Maas wordt afgevoerd, zo gunstig mogelijk te verdelen. Drie ontworpen tracés voor de afsluiting van het Haringvliet DE AFSLUITING VAN HET HARINGVLIET :kwade hoek" 5 CH EEL MOEI STELLENDAM^ -O-'

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1957 | | pagina 19