ca. 18 uren na het storten van een balk ca. 400 kg/cm2 bedragen, hetgeen werd bereikt
met stoomverharding.
De bocht in het viaduct was een bron van zeer vele zorgen, omdat kleine afwijkingen
in de balken, de koppelplaten of de onderbouw tot vrijwel onoverkomelijke moeilijk
heden bij de montage konden leiden.
Door uiterst zorgvuldige voorbereiding, waarbij voor elke balk en elke koppelplaat de
lengte en de plaats van de sparingen voor de dwarsoverspanning moest worden bere
kend en door nauwkeurige maatvoering bij het maken van de balken en de onderbouw
zijn deze moeilijkheden voorkomen.
Bij het voorspannen van de balken bogen deze rond 2% cm op; in de loop van onge
veer een half jaar werd deze opbuiging door kruip ongeveer verdubbeld, waarna het
kruipen vrijwel tot stilstand was gekomen. Aangezien de berekende spanningsverdeling
door dit verschijnsel zeer ongunstig zou zijn beinvloed, was het zeer gunstig, dat de
balken eerst bij een ouderdom van een half jaar tot een heel jaar behoefden te worden
verwerkt.
Behalve bij de Provinciale Weg wordt de toerit aangesloten op het plaatselijk straten-
net bij de Weteringsingel. Hiertoe is de betonplaat aan weerszijden van de doorgaande
rijbaan verdiept gelegd en bedekt met 0,8 m zand, waardoor enige vrijheid in de
wijze van aansluiting blijft bestaan. Het plaatselijke verkeer mag echter het doorgaande
verkeer niet kruisen, aangezien dit aan de voet van de vrij hoge oprit gevaarlijk zou zijn.
36
Het Haringvliet is een zeearm, waarlangs een belangrijk gedeelte van het opperwater
van de Rijn en de Maas tot afvoer komt.
Het is echter niet alleen voor de afvoer van het opperwater dat het Haringvliet een be
langrijke functie vervult; ook het ijs, dat zich op onze rivieren afzet en aan het einde
van koude winters naar zee moet worden afgevoerd, vindt voor een groot deel zijn weg
langs deze zeearm.
De afsluiting van het Haringvliet vormt een onderdeel van het Deltaplan. Ook wanneer
dit plan tot stand is gekomen, zal het Haringvliet zijn belangrijke functie in de afvoer
van opperwater en ijs moeten blijven vervullen. In verband hiermede verschilt de af
sluiting van het Haringvliet van de afdammingen van de Oosterschelde en het Brou-
wershavensche Gat en wel in die zin, dat in de mond van het afgesloten Haringvliet
een spuisluis van zeer grote afmetingen moet worden aangebracht. Met deze sluis kan
de hoeveelheid afstromend water worden geregeld.
Dit is tevens een aanleiding om het werk voorrang te geven, omdat door het totstand
komen van dit werk, gecombineerd met de afdamming van het Volkerak, een complex
van werken wordt verkregen, dat weer tezamen met de werken voor de kanalisatie van
de Nederrijn en de Lek de mogelijkheid biedt om het water, dat door de Rijn en Maas
wordt afgevoerd, zo gunstig mogelijk te verdelen.
Drie ontworpen tracés voor de afsluiting van het Haringvliet
DE AFSLUITING VAN HET HARINGVLIET
:kwade hoek"
5 CH EEL MOEI
STELLENDAM^
-O-'