3E Ï"""H "^1 I -SPRONKELVKE GEULBODEM FILTER +S>50 L DOORLAATCAISSON BANKING -.20 oo ~i4 oo '14 OO "20.00 "20.00 36OO H 4000 2000- .4000 36 00 1 5000 y GDIKTE O 6 GDIKTE 0 9 GDIKTE 0 9 D' sdoorsnede van de drempel door het Veersche Gat met de opbouw van de filterconstructie ee omputerprogramma waarin ook alle gewenste belastinggevallen konden worden in reldDit opent de mogelijkheid een doorlaatcaisson van naar believen gekozen at ingen en belastingen in één dag geheel te berekenen. De computer geeft de uit- kc en meteen in de gewenste vorm, in normaalkrachten, dwarskrachten en moment- zodat de constructieafmetingen zodanig kunnen worden gekozen dat een minimaal rn ;aalverbruik nodig is. Het verdere werk wordt door deze methode sterk vereen- vc gdmen behoeft nu nog slechts aan de hand van de gevonden statische grootheden df opening vast te stellen. Te iotte zijn uit doorberekening van sommige varianten ten aanzien van de afmetingen lillende algemene richtlijnen verkregen voor het ontwerpen van caissons voor een v ikeurig sluitgat. ontwerp van de caissons voor een der sluitgaten van het Brouwershavensche Gat 0 grond van bovenstaande overwegingen en berekeningen werd een voorontwerp gï aakt voor een der sluitgaten van het Brouwershavensche Gat, dat tevens kon dienen de doorlaatcaissons voor de afsluiting van het Volkerak. Het betreft hier een studie- 0' zerp voor caissons aan open zee. De sluitingsmethode voor het Brouwershavensche G is evenwel nog niet vastgesteld, die van het Volkerak wél. In het Volkerak zal de c ipel worden opgebouwd tot N.A.P. - 7 m, de breedte van het sluitgat wordt ongeveer 1 m, de in rekening te brengen horizontale belasting door verval en golfdruk gaat 30 t bedragen. constructieplan voor het Volkerak voorzag in eerste opzet in tien caissons van 55,5 m 'oorzien van tien doorstroomopeningen van 5 m in iedere caisson, jntworpen caisson is symmetrisch opgebouwd; om voldoende drijfvermogen te krijgen de zijwanden tijdelijk gedicht met houten drijfschotten. chuiven zitten niet aan de buitenkant, maar in het midden. Deze oplossing maakt niet en het rechtstandig zinken gemakkelijker, maar nu vervalt ook de noodzaak een "t slingerschot te construeren en na het zinken neer te laten vallen. De taak van het- jerschot wordt tijdens transport en zinkmanoeuvre door de naast elkaar neergelaten iven overgenomen. Bij onverhoopt weigeren van een schuif kunnen schotten of schot en in een reservesponning worden neergelaten. Mocht ook dit mislukken, dan kan 197

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1965 | | pagina 35