4
Gcu we uit van de ongunstige veronderstelling dat de hoogst mogelijke waterstand en
de ootst denkbare golfaanval gelijktijdig optreden, dan is het niet nodig om ook nog
eei /aakhoogte in te voeren, en komen we tot een dijkkruinhoogte van 3,50 1,84 5,34
of fgerond N.A.P. 5,40 m. Voor de toestand na 1969 geeft een dergelijke berekening
eei reiste kruinhoogte van N.A.P. 5 m, nu echter gebaseerd op een overschrijdings-
fre ntie van eens per 10 000 jaar.
Op e constructie van de dijk zijn de mogelijkheden van uitvoering van onmiddellijke
inv d geweest. De zate is gelegen op een gemiddelde hoogte van N.A.P. 0,50 m, dus
tus H.W. en L.W. ter plaatse. Aangezien de bodem zeer slibrijk is, is het terrein niet
to< nkelijk voor rijdend materieel, terwijl varend materieel niet voldoende waterdiepte
vin Vrijwel de enige mogelijkheid om onder deze omstandigheden met het werk boven
wo te komen bestaat uit het spuiten van een zandplaat tot op enige hoogte boven
hot /ater, in dit geval tot N.A.P. 2 m. De zijwaartse belopen van deze zandplaat zullen
eer, :atuurlijk profiel vormen, in dit geval waarschijnlijk onder een helling van 1 30 a
1 Op deze zandplaat, die men op het werk 'pannekoek' noemt, kan het profiel dan
ver op de gebruikelijke wijze worden opgebouwd, namelijk door middel van het op-
pe i van zand tussen twee perskaden.
De ste fase van het werk bestond uit het aanbrengen van het benodigde zand in een
br. en zwaar profiel, zodat het enige tijd onbeschermd zou kunnen blijven liggen. Het
za werd aangevoerd uit de ontgraving binnen de bouwput voor de uitwateringssluizen
in Haringvliet. Aan dit werk werd begonnen in het voorjaar van 1964.
De /eede fase bestond uit hei profileren van dit zandlichaam en het erop aanbrengen
var en bekleding.
Vo: at een keus werd gemaakt ten aanzien van de soort dijkbekleding van het buiten-
be, ,-p werd een vergelijkende prijsberekening opgezet. De conclusie was dat een be-
kle ig van asfaltbeton voordeliger uitkwam dan toepassing van natuursteen- of beton-
glc ngen. Voor het bovenste gedeelte van het buitenbeloop zou een asfaltbekleding
on /eer 10% duurder zijn dan een kleibekleding met grasmat. Onder meer in verband
me mogelijke schade aan een nieuw grasbeloop is voor het hele buitenbeloop asfalt
ge zen.
Oc op de kruin wordt een asfaltbekleding gemaakt, teneinde zowel ten behoeve van
he derhoud als in geval van calamiteit transport per vrachtauto mogelijk te maken.
207