een diepte van tenminste N.A.P. - 10,50 m. Als gevolg van een en ander moesten er in de zinkers twee knikpunten gemaakt worden. In overleg met de aannemer werd besloten om de opgaande einden aan weerszijden van de knikpunten een lengte te geven van 30 m. Bij de gekozen taludhellingen van de dijken betekende dit dat de uiteinden van de in te slepen zinkerdelen na het inslepen boven het huidige kanaalpeil zouden uitsteken. De dijk-kruisende delen konden zodoende zonder dure bouwputten worden aangebracht. In het voorjaar van 1985 werden de eerste zinkers ingesleept. Daartoe was door de aannemer van het grondwerkenbestek een sleuf aangebracht. Nadat alle zinkers in de zuidelijke sleuf waren ingesleept, werd hij aangevuld met grond uit de noordelijke sleuf. Om beschadiging van de coating van de zinkers door stenen te voorko men, werd deze grond geleid door een sproei-ponton waarop een stenenvanger was gemonteerd. Medio 1985 werd de laatste zinker ingesleept. Aan de 20 km verbindende landleidingen werd inmiddels hard doorgewerkt, zodat eind 1985 alle nieuwe leidingen operationeel waren, en de oude leidingen buiten gebruik gesteld konden worden. De hoofdtransportleiding voor gas kon zo worden omgeschakeld dat het transport van gas geen seconde onderbroken werd. De uitvoering van dit werk is in opdracht van de Rijkswaterstaat vastgelegd in de film-docu mentaire 'Slagaders in Zeeland'. De bestaande 150 kV-hoogspanningslijn kruiste het oude kanaal via twee masten. De verbeteringswerken aan het kanaal vereisten een grotere breedte van de kanaalkruising, en - in verband met het Oosterscheldegetij in de toekomst - een grotere hoogte. Met twee nieuwe masten van bijna 100 m hoogte kon de nieuwe kruising gerealiseerd worden. Omdat deze masten beneden de kritieke grens van 100 m bleven, was geen obstakel-verlichting vereist. Aan weerszijden van deze twee masten voor de kanaalkruising moesten verder nog een aantal masten worden verplaatst en vervangen om in de nieuwe toestand een goede verdeling van de kabelvelden te verkrijgen. Door tijdige aanmelding van deze aan passings werken in het landelijke overleg voor het gebruik van de elektriciteits-koppelnetten bleek het mogelijk de lijn ten behoeve van de werkzaamheden tijdelijk buiten gebruik te stellen. Zodoende kon de aangepaste 150 kV-lijn in het oorspronkelijke tracé gehand haaf c Fig. 4 Doorsnede van de nieuwe kanaaldijk STORTSTEEN STORTSTEEN MIJNSTEEN STEENFUNOERING ASFALTBETON KRAAGSTUK VAN KUNSTSTOFWEEFSEL VLIES VAN FILAMENTGARENS 488

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 46