- - I I I rt- i - - BOEGBAKKEN- 0 laag gelegd worden dat de hijsbok over de alken kon heenvaren. Het oppakken, transpor ren en afvieren zou kunnen geschieden met an en dezelfde bok. De balk zou grotendeels ider water worden versleept door de van 3ture aanwezige stroomgeulen. Het verhalen 1 positioneren zou gebeuren met behulp van an blijvend in het sluitgat aanwezige afvier- anton. ndsdien zijn de ontwikkelingen gekenmerkt i aweest door een nadere detaillering van de I aofdlijnen. Een belangrijke mijlpaal was de i ?uze voor een positionerings- en geleidings- steem met cilinders aan het dorpelbalkhijs- i ame waarmee de balken werden opgepakt. :vens is in een later stadium de gedachte ^boren van een halfdroge parkeerplaats als ssenstation tussen bouwplaats en sluitgat. 1984 werd om planningstechnische denen overwogen een andere dorpelbalk- aatser in plaats van of naast de 'Taklift 4' in zetten; de noodzaak van een afvierponton erd daarbij wederom ter discussie gesteld, eze zijsporen zijn echter niet verder gekomen an het stadium van voorontwerp, j het bepalen van de werkmethode en het mensioneren van het materieel is gebruik amaakt van een groot aantal modelonderzoe- en, onder andere voor de bepaling van troombeelden in de verschillende bouwfasen, an de stroomkrachten en van de dynamica, oms was dat het primaire doel van een nderzoek, en in andere gevallen een bijpro- dukt. Mu iets over de relatie tussen de plaatsing van e dorpelbalken en de andere onderdelen van ie stormvloedkering. anzelfsprekend ging het plaatsen van de pijlers en het aanbrengen van de drempel vooraf aan de plaatsing van de dorpelbalken. Van de betonelementen werden de verkeers- kokers het eerst aangebracht, om voorberei- dings- en afbouwwerkzaamheden zoveel mogelijk droog te kunnen uitvoeren. De dorpelbalken moesten, gezien de geometrie, per se vóór de bovenbalken worden aange bracht. De schuiven konden in principe zowel direct na de verkeerskokers als na de dorpel balken of de bovenbalken geplaatst worden. Gezien de vrij lange tijd die heen zou gaan met de montage en het inregelen had het eerste de voorkeur. De problemen die daarna rezen met de toelevering van de schuiven hebben ertoe geleid dat in een aantal gevallen de schuif pas na de bovenbalk aan de beurt kwam. Oorspronkelijk zouden de dorpelbalken in elk sluitgat in één doorgaande reeks geplaatst worden. Later werd dit gewijzigd in de volgorde Hammen-noord, Schaar-zuid, Hammen-zuid, Schaar-noord en Roompot. Deze planning zou naar verwachting een gunstiger verloop van de ontgrondingen aan de rand van de bodembescherming te zien geven. Daarnaast werd de winterperiode zoveel mogelijk gemeden. Zowel de kans op stagnatie in de bouw als de gevolgen ervan voor de ontgrondingen werden naderhand voor de winterperiode hoger ingeschat. Dorpelbalkplaatser en afvierponton Bij de bouw van de 'Taklift 4' in 1981 was de werkmethode nog niet voldoende uitgekristal liseerd om alle voorzieningen ten behoeve van het plaatsen van de dorpelbalken aan te brengen. In de constructie van de ponton was 449

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 7