jecten en onderdelen daarvan. Nieuwe inzichten omtrent ontwerp en uitvoe ring, invloeden van buitenaf, resultaten van de voortgangscontrole en de gevolgen van door het management genomen maatregelen werden voortdurend in de planning verwerkt. Iedere maand werd de stand van zaken door de top van de projectorganisatie bekeken. Dit wil niet zeggen dat ook iedere maand de totale planning van het project werd herzien. Dat gebeurde met een lagere frequentie: alleen wanneer er ingrijpende veranderingen moesten worden doorgevoerd. Een belangrijk hulpmiddel bij de tijdsplanning was om te beginnen de netwerkanalyse, een analyse van de relaties van afhankelijkheid tussen alle activiteiten nodig voor de uitvoering van de werken, weergegeven in de vorm van een netwerkplanning. De netwerkanalyse is toegepast bij het plannen van de meer ingewikkelde deelprojecten, en niet voor het gehele project. Men werkte ook met een relatie/tijd-diagram, een planningspresentatie in de vorm van een balkenschema waarin behalve de tijd benodigd voor activiteiten ook de onderlinge relaties staan aangegeven. Het relatie/tijd-diagram wordt ook wel gebruikt om de resultaten van een netwerkplanning in een makkelijker leesbare vorm te presenteren. Deze vorm van planningspresentatie is op vrij uitgebreide schaal toegepast bij de planning van het gehele project, en ook bij delen ervan. Zo kon vrij eenvoudig worden afgelezen welke reek sen van activiteiten bepalend waren voor de tijd nodig voor de realisering van het hele project, dan wel van deelprojecten, (figuur 2) Het tijd/weg-diagram, een ander hulpmiddel bij de tijdsplanning, is een tweedimensionale presentatie naar tijd en plaats van de planning van activiteiten waarvan het ruimtebeslag mede, en soms uitsluitend, bepalend was voer de onderlinge afhankelijkheid. Dit diagram werd opgesteld voor de uitvoeringsactiviteite t in de sluitgaten. Vooral de vaak zeer uitgestrek te ankersystemen van de werkvaartuigen die bij deze activiteiten betrokken waren, verhin derden vaak andere activiteiten in een tamelij< ruime zone rond de eigenlijke werkplek. Kruisende ankerdraden werden in het belang van de veiligheid van de werken niet toegelaten. Vooral in de latere fasen van het project, toer het aantal activiteiten in de sluitgaten toenam, is de planning met behulp van het tijd/weg- diagram van doorslaggevende betekenis geweest. Met behulp van een risico-analyse werden de factoren bepaald die van invloed konden zijn Fig. 2. Voorbeeld van een balkenplanning Fig. 1Opzet van een project plan TECHNISCHE RANDVOORWAARDEN TECHNISCHE DETAIL- 510

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 12