Naast allerlei materiaalproeven is tenslotte een stuk funderingsmat op ware grootte gebouwd en in de praktijk onderworpen aan de krachten waar ook de definitieve mat aan zou worden bloot gesteld. Bij het personeelsbeleid is ervoor gekozen het eigen personeelsbestand klein te houden. Dit bracht mee dat veel werk moest worden uitbesteed of verricht door mensen die door aannemers, ingenieursbureaus of niet-betrok- ken Rijkswaterstaatsdiensten beschikbaar werden gesteld. Bij de personeelskeuze is behalve aan vakbekwaamheid aandacht besteed aan flexibiliteit en het vermogen in groepen van uiteenlopende disciplines samen te werken. Dit personeelsbeleid was erop gericht de problemen bij het gereedkomen van het werk te beperken. Daarnaast heeft het de dienst compact gehouden en de wervings inspanning beperkt. Bij de communicatie is de nadruk gelegd op openheid en beschikbaarheid. Omdat andere disciplines meebeslisten was het nodig de risico's in het eigen vakgebied voor ieder duidelijk naar voren te brengen. Velen hadden er in de aanvang problemen mee dat de gekozen oplossingen slechts suboptimaal scoorden op het eigen gebied. De teamgeest in de projectgroepen gaf hun het juiste tegenwicht. Het hoog gespecialiseerde werk in de projectgroepen vroeg om een voor bredere groepen bevattelijke vertaling. Hierbij bleken het Driemaandelijks Bericht, de halfjaarlijkse Voortgangsrapporten, het gezinsblad 'Onder Ons', de publikaties van de afdeling Voorlichting en ook artikelen uit de Provinciale Zeeuwsche Courant, De Stem en andere periodieken, een grote steun. De beschikbaarheid van informatie was continu een punt van zorg. Het secretariaat van de projectorganisatie heeft hierbij een onmisbare archiverende en distribuerende rol gespeeld. De duizenden rapporten en notities die de grondslag vormden voor de maandelijkse en jaarlijkse voortgangsrapporten bleven hierdoor steeds bereikbaar. Duidelijkheid over tijd en geld werd bereikt door een systematische voortgangsbewaking van de steeds aan de nieuwste inzichten van de ontwerpers aangepaste tijdsplannen, en daaraan gekoppeld steeds bijgestelde financiële prognoses. Het voornaamste doel van deze bewaking was, dat ontwerpers en uitvoerders steeds weer werden geconfron teerd met de consequenties van hun beslissir gen inzake tijd en geld. Tijd en geld speelden van de eerste ontwerpkeuze tot de laatste uitvoeringshandeling naast de betrouwbaar heid van het eindprodukt een bepalende rol tij iedere beslissing. Hierdoor is het mogelijk gebleken de kostenoverschrijding bij de stormvloedkering te beperken tot 30% van de 10 jaar geleden opgestelde raming, en de compartimenteringswerken binnen die raming uit te voeren. Procedures dienen voor de bewaking van de gekozen strategie. Iedere organisatie heeft d( neiging na een geconstateerde misstap procedures toe te voegen of te verscherpen. Dit versterkt de bureaucratie, die meer is toegesneden op geregeld voorkomende taken dan op uitzonderlijke werken. De meeste organisaties, ook de Rijkswaterstaat, blijken niet bereid voor een uniek project reeds bij de aanvang aangepaste procedures te ontwerpei Eerst moest met onevenredige inspanning va 1 de meest waardevolle mensen aangetoond worden dat de gebruikelijke procedures voor dit werk niet alleen weinig bijdroegen aan eer adequate beheersing, maar bovendien door de gebrekkige integratie veel tijd en dus geld kostten. Pas in een latere fase van het werk werd een hoogste bestuursorgaan van het project samengesteld, waarin de meest op het werk aanspreekbare personen waren opgeno men. Dit heeft veel bijgedragen tot de goede afronding. De ervaringen bij de Oosterscheldewerken hebben bijgedragen aan het inzicht dat procedures een mee te ontwerpen onderdeel vormen van mega-projecten. 504

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 6