Samenvattingen Het beheer van de stormvloedkering In het project BARCON is jarenlang gestudeerd om zo goed mogelijke regels op te stellen voor het gebruik van de stormvloedkering. Er is nu, na overleg met alle betrokkenen, een eindrapport uitgebracht. Op grond daarvan heeft de minister vastgesteld wie de beslissing tot sluiting moet nemen, en bij welke optre dende of verwachte waterstanden. In het laatste geval wordt een peil van N A P. 3,25 m aangehouden, na een gewenningsperiode met zekerheidshalve lagere peilen. Ten aanzien van de sluiting voor andere doeleinden dan de veiligheid zal een zeer terughoudend beleid worden gevoerd. Deiningspredictie Gedurende de feitelijke bouw van de Ooster- schelde-kering, van 1 981 tot 1985, was het voor de werkschepen van het grootste belang vooraf bekend te zijn met de golfcondities. In samenwerking met het nationale meteorologi sche instituut zijn daarom de voorspelactivitei ten sterk uitgebreid. Er werd een nieuw model voor data-assimilatie ontwikkeld, het model ARMAX-E10, en er werd te Zierikzee een kantoor ingericht voor het verspreiden van voorspellingen 48 uur vooruit. De samenwerking zal worden gecontinueerd, ook als wereldwijd het WAM-model wordt ingevoerd. Werktuigbouw in de Krammersluizen In februari 1987 zijn de Krammer duwvaart- sluizen in gebruik genomen. Hier ligt de grens tussen de zoute Oosterschelde en het zoete Zoommeer. Om de wederzijdse zout- en zoetoverlast te beperken, is bij de sluizen een ingenieus systeem gebouwd dat het mogelijk maakt de kolken te vullen en te ledigen in een gesloten circuit. De kosten van deze voorzie ning bedroegen ongeveer 165 miljoen gulden De details van de constructie worden in het artikel besproken. De opleiding van het sluispersoneel voor de Krammersluizen De 23 man sluispersoneel voor de Krammer duwvaartsluizen hebben een speciale training gekregen. Dat was ook wel nodig, gezien de grootte van de sluizen en het ingewikkelde zout/zoet-scheidingssysteem. Daarnaast werden nog een aantal andere nuttige zaken onderwezen. De reactie van de cursisten was zeer positief. Groene Deltadijken in Friesland Bij een aantal dijkvakken in Friesland die op Deltahoogte moeten worden gebracht, zal de betonglooiing op het buitentalud achterwege worden gelaten en vervangen door een bekleding met gras. Om vast te stellen of deze goedkopere en fraaiere constructie inderdaad voldoende zou zijn, is een proef op ware grootte uitgevoerd in de Deltagoot van het Waterloopkundig Laboratorium, waarbij 29 uur golfaanval werd gesimuleerd op een 5 m breed dijksegment. Inderdaad bleek de bekleding het te houden, maar niet omdat de grassprietjes zich dakpans gewijs op elkaar vlijden, maar omdat de graswortels de erosie doorstonden. Een integraal beleidsplan voor de Wester- schelde De Westerschelde is moeilijk te beheren: de vele gebruiksfuncties hebben tevens conflicte rende belangen. Diepgaand onderzoek is nodig om een integraal beleidsplan te kunnen opstellen. Bijna alle vragen hebben betrekking op de morfologie en de water- en bodemkwaliteit. De voorgenomen verdieping van de vaargeul naar Antwerpen en de verontreiniging van het bodemslib maken de problemen niet eenvou diger. Industriële en huishoudelijke lozingen belasten het water met zware metalen. Men tracht evenwel een scenario op te stellen- waarbij de lozingen telkens procentueel worden gereduceerd. 600

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1987 | | pagina 54