J. KOK
De familie Key uit Hilversum zocht al lange tijd naar een origineel Nederlands rader
stoomschip. Daarvan waren er nog maar weinig voorhanden. Zi j namen het vaartuig over
en lieten het naar de scheepswerf Brouwer in Zaandam slepen, waar het in de oude luister
moest worden gerestaureerd. Die grondige restauratie werd mede mogelijk gemaakt
dankzij subsidies van Monumentenzorg en de Nederlandse Middenstandsbank. Het
vaartuig moest vrijwel volledig worden hersteld om weer een varend raderstoomschip te
worden. Een 600 pk stoommachine, die nog gebouwd was door DLV. kon worden gekocht
bij de firma Vlodrop in Linne. Deze stoommachine was gebruikt in een baggermolen, die
in 1923 was gebouwd door de Machinefabriek "De Hollandsche IJssel" in Oudewater. Na
veel inspanningen werd op 16 mei 1990 door de Nederlandse Raderstoomboot
Maatschappij in Rotterdam het raderstoomschip DE NEDERLANDER in de vaart
gebracht. De nieuwe naam was gekozen omdat dit op 31 mei 1823 de naam was geweest
van het eerste Nederlandse raderstoomschip, dat in de vaart werd gebracht door de
Nederlandsche Stoomboot Maatschappij bij de dienst Rotterdam-Dordrecht-Antwerpen
over het Hollandsch Diep. DE NEDERLANDER (ex WESTERSCHELDE - PSD) kreeg
een vaste ligplaats aan de Maasboulevard (bij Tropicana) in Rotterdam. Dit is de plek waar
vroeger het Maasstation heeft gestaan. DE NEDERLANDER is beschikbaar voor
pleziervaarten e.d. en heeft een capaciteit voor 300 passagiers.
1933 ZEELAND (1909)
Het laatste raderstoomschip van de PSD werd in december 1933 verkocht aan de
scheepswerf F.de Klerk in Terneuzen. In 1937 werd het doorverkocht aan een
scheepssloperij in "Holland".
Stoomschip "Noord-Nederland" in de haven van Terschelling
20